Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@inproceedings{1672296, author = {Rusinko, Marcela}, address = {Praha}, booktitle = {Tvůrce jako předmět dějin umění : Pozice autora po jeho smrti : Sborník 6. sjezdu historiků umění}, editor = {Jindra, Petr; Vondráček, Radim}, keywords = {socialist Czechoslovakia; status of artworks and ideology; Max Švabinský; art collecting; art market; art as propaganda and manipulation}, howpublished = {tištěná verze "print"}, language = {cze}, location = {Praha}, isbn = {978-80-88283-35-5}, pages = {283-293}, publisher = {Artefactum}, title = {Mýtus „chudého“ sběratele a Max Švabinský „čestným horníkem“ : Umění jako nástroj sociální nivelizace v socialistickém Československu}, year = {2020} }
TY - JOUR ID - 1672296 AU - Rusinko, Marcela PY - 2020 TI - Mýtus „chudého“ sběratele a Max Švabinský „čestným horníkem“ : Umění jako nástroj sociální nivelizace v socialistickém Československu PB - Artefactum CY - Praha SN - 9788088283355 KW - socialist Czechoslovakia KW - status of artworks and ideology KW - Max Švabinský KW - art collecting KW - art market KW - art as propaganda and manipulation N2 - Příspěvek na základě dobových pramenů shromažďuje a analyzuje příklady významové mediální manipulace a účelové sociální nivelizace sdíleného obrazu uměleckého díla a role jeho tvůrce, sběratele i recipienta v socialistickém Československu let 1948–1960. Proměna společenského paradigmatu po roce 1948 a úsilí o postupné ideologické ovládnutí všech složek společnosti hluboce zasáhly i svébytnou sféru uměleckého „provozu“ a to ve všech jeho stupních a složkách. Umělecké dílo, jemuž byl v minulosti přisuzován výjimečný, nadřazený status objektu s přesahem do sféry duchovně-sakrálního a současně i neodmyslitelného atributu životního stylu společenských elit, se nyní ukázalo být vhodným předmětem i nástrojem žádoucí významové manipulace a sociální nivelizace. Vývoj přelomu čtyřicátých let tak provázela usilovná snaha o redefinování jeho role jakožto běžného spotřebního esteticko-dekorativního předmětu s edukativním rozměrem, přístupného širokým lidovým masám. Z hlediska uměleckého obchodu bylo vnímáno jako rychloobrátkové zboží vhodně šířící žádoucí obsahy a vizuální symboly především do veřejné institucionální sféry. Předmětem účelové veřejné manipulace se současně stala i role umělce jakožto autora díla dobovými médii stavěného do pozice celospolečensky oceněného adorovaného tvůrce sloužícího lidu (zasloužilého, národního), příkladně pracujícího pro lepší společné zítřky, současně však snižovaného na jeho úroveň. Účelová sociální a cenová nivelizace anulující výjimečný status uměleckého díla pochopitelně zasáhla i jeho nositele: „drobného socialistického“, tzv. „chudého“ sběratele či recipienta z řad dělníků, rolníků a pracující inteligence, jemuž se v síti prodejen Dílo nabízela ideologicky nezávadná ekonomicky dostupná angažovaná produkce. Symbolickým završením těchto snah se stala filozoficko-humanistická diskuse na téma, jsou-li „už nyní obrazy v socialistické společnosti předmětem potřeby“ vedená na půdě trestního soudu v samém závěru padesátých let. ER -
RUSINKO, Marcela. Mýtus „chudého“ sběratele a Max Švabinský „čestným horníkem“ : Umění jako nástroj sociální nivelizace v socialistickém Československu (The myth of the “poor” collector and Max Švabinský as an “honorary miner” : Art as a tool for social levelling in socialist Czechoslovakia). In Jindra, Petr; Vondráček, Radim. \textit{Tvůrce jako předmět dějin umění : Pozice autora po jeho smrti : Sborník 6. sjezdu historiků umění}. Praha: Artefactum, 2020, p.~283-293. ISBN~978-80-88283-35-5.
|