FEDOROVÁ, Sylvie, Elis BARTEČKŮ and Jana HOŘÍNKOVÁ. Metodologie měření kognitivního deficitu u depresivní poruchy (Methodology of cognitive impairment assessment in depressive disorder). Ceska a slovenska neurologie a neurochirurgie. Prague: CZECH MEDICAL SOC, 2020, vol. 83, No 1, p. 43-47. ISSN 1210-7859. Available from: https://dx.doi.org/10.14735/amcsnn202043.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Metodologie měření kognitivního deficitu u depresivní poruchy
Name (in English) Methodology of cognitive impairment assessment in depressive disorder
Authors FEDOROVÁ, Sylvie (203 Czech Republic, belonging to the institution), Elis BARTEČKŮ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jana HOŘÍNKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Ceska a slovenska neurologie a neurochirurgie, Prague, CZECH MEDICAL SOC, 2020, 1210-7859.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 30103 Neurosciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 0.350
RIV identification code RIV/00216224:14110/20:00116147
Organization unit Faculty of Medicine
Doi http://dx.doi.org/10.14735/amcsnn202043
UT WoS 000514084800006
Keywords (in Czech) depresivní porucha; kognitivní deficit; psychologické testy
Keywords in English depressive disorder; cognitive dysfunction; psychological tests
Tags 14110222, rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Tereza Miškechová, učo 341652. Changed: 6/8/2020 10:35.
Abstract
Přehledový článek se zaměřuje na shrnutí dosavadních zjištění ke kognitivnímu narušení, které je přítomno u většiny pacientů s depresivní poruchou. Kognitivní dysfunkci lze považovat za jednu ze základních skupin příznaků depresivní poruchy a je jedním z hlavních určujících faktorů funkčního selhávání pacientů. Kognitivní dysfunkce jako jádrová oblast depresivní poruchy postihuje více kognitivních domén, je heterogenní a je jak objektivní, tak i subjektivní, což ztěžuje rutinní skríning. Dosud neexistuje všeobecný konsenzus ve volbě testových metod a v doporučeném postupu testování kognitivních funkcí u depresivní poruchy. Testy, které jsou často využívány pro měření kognitivních funkcí u depresivní poruchy, nebyly vyvinuty pro tuto populaci pacientů. Nejčastěji obecně používané skríningové nástroje jako Mini Mental State Examination (MMSE), Addenbrookský kognitivní test (Addenbrooke‘s Cognitive Examination; ACE-R) či Montrealský kognitivní test (Montreal Cognitive Assessment; MoCA) se ukazují jako málo citlivé a nespecifické. Vhodnější se jeví testové metody měřící kognitivní domény nejčastěji postižené u depresivní poruchy, zejména epizodickou paměť, exekutivní funkce a rychlost zpracování. Testové metody vyvinuté primárně pro pacienty s depresivní poruchou jsou University of California San Diego Performance-Based Skills Assessment (UPSA), THINC-Integrated Tool (THINC-it) a Screen for Cognitive Impairment in Psychiatry-Depression (SCI-P). V dalším výzkumu je nutné zaměřit se na skríning i samotné měření kognitivního deficitu a jeho změn.
Abstract (in English)
This review article summarizes current information about cognitive impairment present in most of the patients with major depression. Cognitive impairment could be considered as one of the primary group of symptoms of depressive disorder and is one of the main factors in functional impairment in this patient population. Cognitive dysfunction affects more cognitive domains, is heterogeneous and is both subjective and objective. These facts complicate basic screening. There is no widely accepted consensus in the choice of test methods and in guidelines on cognitive assessment in depressive disorder. Tests which are mostly used for cognitive assessment in depressive disorder, were not created for this patient population. Moreover, basic screening methods such as Mini Mental State Examination (MMSE),Addenbrooke Cognitive Examination (ACE-R), or Montreal Cognitive Assessment (MoCA) are not sufficient in their sensitivity and specificity. Tests which appear more suitable in this disorder are those measuring cognitive domains most affected in depressive disorder - especially episodic memory, executive functions and processing speed. Test methods developed primarily for patients with a depressive disorder are University of California San Diego Performance-Based Skills Assessment (UPSA), THINC-Integrated Tool (THINC-it) and Screen for Cognitive Impairment in Psychiatry-Depression (SCI-P). Further research should address mostly systematic screening and assessment of cognitive impairment specific for depressive disorder and its changes.
PrintDisplayed: 5/5/2024 07:14