ŘEHULKOVÁ, Hana. Josef Čapek a estetika "okraje". In Pašteková, Michaela; Brezňan, Peter. Estetika centra a periférie - Centrum a periféria estetiky. Bratislava: Slovenská asociácia pre estetiku, 2020, s. 310 - 319. ISBN 978-80-972624-3-3.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Josef Čapek a estetika "okraje"
Název anglicky Josef Čapek and Aesthetics of “Margin”.
Autoři ŘEHULKOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Bratislava, Estetika centra a periférie - Centrum a periféria estetiky, od s. 310 - 319, 10 s. 2020.
Nakladatel Slovenská asociácia pre estetiku
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/20:00116215
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-972624-3-3
Klíčová slova česky Josef Čapek; skromné umění; pravda; jednoduchost; estetická hodnota
Klíčová slova anglicky Josef Čapek; humble art; truth; simplicity; aesthetic value
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 1. 3. 2021 12:54.
Anotace
Z rozsáhlého díla Josefa Čapka zůstává nejoceňovanější jeho práce na poli výtvarného umění, neznámé však nejsou ani jeho počiny literární. Mezi těmi jsou pak poněkud upozaděné, přesto ne méně pozoruhodné teoretické texty nabízející reflexi umělecké tvorby, estetické fejetony a eseje (Umění přírodních národů, Nejskromnější umění, Málo o mnohém). V rámci příspěvku se zaměříme na Čapkův zájem o tzv. nejskromnější umění, tedy umění předměstských periferií, nových žánrů, užité umění a lidovou tvorbu. Podle Čapka nesou tyto artefakty specifickou estetickou hodnotu, která ve své jednoduchosti a pravdivosti nabízí protiváhu tradičnímu vysokému umění i novým směrům moderního umění. Na základě Čapkem volně vyjádřených poznámek se pokusíme v intencích autorova myšlení formulovat základní argumenty kritiky modernismu a pojetí estetické hodnoty vzhledem k rozlišení vysokého a nízkého umění. Pokusíme se představit Josefa Čapka jako teoretika umění, respektive estetika, jehož zájem se obracel k okrajovým žánrům a uměleckým projevům a vracel je zpět do centra jednak prostřednictvím vlastní umělecké tvorby, jednak do středu zájmu umění samého.
Anotace anglicky
Josef Čapek’s artistic work in the field of fine arts is more familiar than his theoretical texts about art, feuilleton or essays (Umění přírodních národů, Nejskromnější umění, Málo o mnohém). This paper focuses on Čapek’s interest in “humblest art”, nomen omen denomination which points to fundamental considerations about value of art in general. Humblest art is such kind of art which can be found at “derivative” spheres of life: suburban peripherals, new genres, applied art or folk art. According to Čapek, such artefacts have a specific aesthetic value which in its simplicity, truthfulness and ordinariness offers a counterbalance to traditionally discriminated high art and new trends in modern art. Based on some Čapek’s aperçus, we here try to formulate couple of critical arguments against strict modernism which builds a “new” aesthetic value using distinction between high and low in Art. The aim is to introduce Čapek as an art theoritician or aesthetician who was interested in marginal genres and/or works and in them he used to recognize high – which means central – value.
Návaznosti
MUNI/A/1218/2019, interní kód MUNázev: Estetické a etické normy a hodnoty v sociální interakci (Akronym: EENHSI)
Investor: Masarykova univerzita, Estetické a etické normy a hodnoty v sociální interakci, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 22:04