D
2020
Bezprostřední expresivita výtvarného projevu předškolních dětí : Význam vývojových a typologických aspektů pro učitele
NOVOTNÁ, Pavla
Basic information
Original name
Bezprostřední expresivita výtvarného projevu předškolních dětí : Význam vývojových a typologických aspektů pro učitele
Name (in English)
Natural artistic expression of preschool children : Importance of developmental and typological aspects for teachers
Authors
NOVOTNÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Bratislava, Zborník: Expresivita vo výchove III, p. 82-100, 19 pp. 2020
Publisher
Univerzita Komenského v Bratislave
Other information
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
RIV identification code
RIV/00216224:14410/20:00116223
Organization unit
Faculty of Education
Keywords in English
Children art expression. Expressivity. Pre-school education. Art ontogenesis. Art typology. Differentiation. Individualization. Pre-school care. Art activities. Art education. Creativity.
V originále
Dětské výtvarné tvarosloví vytvářené hlavně pomocí linií doplňované barvou je poměrně běžnou výbavou předškolních dětí. Některé děti se svými díly však většinové produkci vymykají. Společným rysem jejich tvorby je např. preference práce s barevnou skvrnou, její strukturou a kompozicí. Tento charakter má celá šíře jejich tvorby a souvisí s typologií tvůrčích projevů. Text dává do souvislosti některé oborové poznatky o horizontálních (typologických) a vertikálních (ontogenetických) aspektech rané dětské výtvarné expresivity spolu se zjištěními z kvalitativního šetření obsahu výtvarných činností v mateřských školách (v rámci specifického výzkumu na vysoké škole 2018-2019) a je doplněn obrazovou dokumentací z vybraných výtvarných kazuistik.
In English
Children's art created mainly by using lines complemented by color is a relatively common feature of pre-school children. However, the natural expressivity of some children does not fit into the majority. A common feature of their work may be the preference for working with color, structure and composition. This character is related to the typology of creative expression. The text links the knowledge of horizontal (typological) and vertical (ontogenetic) aspects of early children's art expressivity together with findings from qualitative research (specific research 2018-2019) and is completed by pictorial documentation of case studies.
Links
MUNI/A/1190/2019, interní kód MU | Name: Provoz umění a výtvarná výchova | Investor: Masaryk University, Category A |
|
Displayed: 13/11/2024 09:55