D 2020

Bezprostřední expresivita výtvarného projevu předškolních dětí : Význam vývojových a typologických aspektů pro učitele

NOVOTNÁ, Pavla

Basic information

Original name

Bezprostřední expresivita výtvarného projevu předškolních dětí : Význam vývojových a typologických aspektů pro učitele

Name (in English)

Natural artistic expression of preschool children : Importance of developmental and typological aspects for teachers

Authors

NOVOTNÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Bratislava, Zborník: Expresivita vo výchove III, p. 82-100, 19 pp. 2020

Publisher

Univerzita Komenského v Bratislave

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

URL

RIV identification code

RIV/00216224:14410/20:00116223

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-223-4931-4

Keywords in English

Children art expression. Expressivity. Pre-school education. Art ontogenesis. Art typology. Differentiation. Individualization. Pre-school care. Art activities. Art education. Creativity.
Změněno: 22/2/2021 15:42, Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Dětské výtvarné tvarosloví vytvářené hlavně pomocí linií doplňované barvou je poměrně běžnou výbavou předškolních dětí. Některé děti se svými díly však většinové produkci vymykají. Společným rysem jejich tvorby je např. preference práce s barevnou skvrnou, její strukturou a kompozicí. Tento charakter má celá šíře jejich tvorby a souvisí s typologií tvůrčích projevů. Text dává do souvislosti některé oborové poznatky o horizontálních (typologických) a vertikálních (ontogenetických) aspektech rané dětské výtvarné expresivity spolu se zjištěními z kvalitativního šetření obsahu výtvarných činností v mateřských školách (v rámci specifického výzkumu na vysoké škole 2018-2019) a je doplněn obrazovou dokumentací z vybraných výtvarných kazuistik.

In English

Children's art created mainly by using lines complemented by color is a relatively common feature of pre-school children. However, the natural expressivity of some children does not fit into the majority. A common feature of their work may be the preference for working with color, structure and composition. This character is related to the typology of creative expression. The text links the knowledge of horizontal (typological) and vertical (ontogenetic) aspects of early children's art expressivity together with findings from qualitative research (specific research 2018-2019) and is completed by pictorial documentation of case studies.

Links

MUNI/A/1190/2019, interní kód MU
Name: Provoz umění a výtvarná výchova
Investor: Masaryk University, Category A
Displayed: 13/11/2024 09:55