NOVOTNÁ, Pavla. Bezprostřední expresivita výtvarného projevu předškolních dětí : Význam vývojových a typologických aspektů pro učitele (Natural artistic expression of preschool children : Importance of developmental and typological aspects for teachers). Online. In Daniela Valachová, Barbora Kováčová. Zborník: Expresivita vo výchove III. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2020, p. 82-100. ISBN 978-80-223-4931-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Bezprostřední expresivita výtvarného projevu předškolních dětí : Význam vývojových a typologických aspektů pro učitele
Name (in English) Natural artistic expression of preschool children : Importance of developmental and typological aspects for teachers
Authors NOVOTNÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Bratislava, Zborník: Expresivita vo výchove III, p. 82-100, 19 pp. 2020.
Publisher Univerzita Komenského v Bratislave
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/20:00116223
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-223-4931-4
Keywords in English Children art expression. Expressivity. Pre-school education. Art ontogenesis. Art typology. Differentiation. Individualization. Pre-school care. Art activities. Art education. Creativity.
Changed by Changed by: Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D., učo 20806. Changed: 22/2/2021 15:42.
Abstract
Dětské výtvarné tvarosloví vytvářené hlavně pomocí linií doplňované barvou je poměrně běžnou výbavou předškolních dětí. Některé děti se svými díly však většinové produkci vymykají. Společným rysem jejich tvorby je např. preference práce s barevnou skvrnou, její strukturou a kompozicí. Tento charakter má celá šíře jejich tvorby a souvisí s typologií tvůrčích projevů. Text dává do souvislosti některé oborové poznatky o horizontálních (typologických) a vertikálních (ontogenetických) aspektech rané dětské výtvarné expresivity spolu se zjištěními z kvalitativního šetření obsahu výtvarných činností v mateřských školách (v rámci specifického výzkumu na vysoké škole 2018-2019) a je doplněn obrazovou dokumentací z vybraných výtvarných kazuistik.
Abstract (in English)
Children's art created mainly by using lines complemented by color is a relatively common feature of pre-school children. However, the natural expressivity of some children does not fit into the majority. A common feature of their work may be the preference for working with color, structure and composition. This character is related to the typology of creative expression. The text links the knowledge of horizontal (typological) and vertical (ontogenetic) aspects of early children's art expressivity together with findings from qualitative research (specific research 2018-2019) and is completed by pictorial documentation of case studies.
Links
MUNI/A/1190/2019, interní kód MUName: Provoz umění a výtvarná výchova
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 10/10/2024 04:31