LESŇÁK, Slavomír, Petr JEMELKA, Svatopluk NOVÁK, Radim ŠTĚRBA, Viliam ZÁTHURECKÝ, Michal ŠKERLE, Pavla PITNEROVÁ, Jan KRÁSA, Jan ŠŤÁVA, Karel ČERVENKA, Pavel SOMOGYI, Klára LEŠKOVÁ, Adéla OTHOVÁ and Petra PROCHÁZKOVÁ. Rozvíjení personální, sociální a občanské kompetence učitelů, studentů a žáků (The Development of Social, Personal, and Civic Competency for Teachers and Students). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 123 pp. ISBN 978-80-210-9612-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rozvíjení personální, sociální a občanské kompetence učitelů, studentů a žáků
Name in Czech Rozvíjení personální, sociální a občanské kompetence učitelů, studentů a žáků
Name (in English) The Development of Social, Personal, and Civic Competency for Teachers and Students
Authors LESŇÁK, Slavomír (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution), Petr JEMELKA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Svatopluk NOVÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Radim ŠTĚRBA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Viliam ZÁTHURECKÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Michal ŠKERLE (203 Czech Republic, belonging to the institution), Pavla PITNEROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan KRÁSA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan ŠŤÁVA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Karel ČERVENKA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Pavel SOMOGYI (203 Czech Republic), Klára LEŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Adéla OTHOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petra PROCHÁZKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, 123 pp. 2020.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/20:00116249
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-9612-7
Keywords (in Czech) kompetence; rozvoj; učitel; hodnocení; student
Keywords in English competency; development; teacher; evaluation; student
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 4/3/2021 11:33.
Abstract
Publikace přináší výsledky tříleté spolupráce didaktiků, specialistů a učitelů a integrovaného výzkumu v rámci projektu Vzdělávání 2.0. Autoři reflektují pojetí klíčových kompetencí v ČR od jejich zavedení po současnost a analyzují problémy jejich uplatňování ve školní praxi. Publikace navrhuje více nástrojů k rozvoji personálních, sociálních a občanských kompetencí u žáků základních a středních škol, studentů učitelství i samotných učitelů základních a středních škol, které kolektiv autorů vyvinul ve tříleté pravidelné spolupráci s učiteli základních a středních škol ve společenství praxe. Pomůcky a návrhy byly ověřeny v přímé školní praxi, na jejímž základě byly reflektovány a vylepšovány. Publikace rovněž přináší nové pojetí občanské oborové kompetence, kterou doplňuje vágní občanskou klíčovou kompetenci. V závěru publikace předkládáme vybrané návrhy studentů učitelství i samotných učitelů k dalšímu rozvoji klíčových kompetencí ve výuce, které vznikly v rámci zkoumání přístupů a chápání klíčových kompetencí u učitelů a studentů učitelství.
Abstract (in English)
The publication follows the outcomes of the 3–year cooperation between didactics, specialists and teachers and also the conclusion of the integrated research within the project Vzdělávání 2.0. The authors reflect the understanding of the key competencies in the Czech Republic from their foundation till present. They also analyse the issues of their usage in practice. The work proposes multiple tools intended for the development of personal, social and civic competencies of students grammar schools, high schools, universities and teacher themselves (as well). These tools were invented by the collective of authors within the 3–year cooperation with grammar and high school teachers. The tools and proposals were verified directly in practice, and based on the feedback were upgrated. The publication also brings a new perception of the civic subject competence with enriches the existant vague civic key competence. Finally, the work contains the selected concepts regarding the further enhancement of developing the key competencies proposed by the pedagogical students and teachers.
Links
CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000662, interní kód MUName: Vzdělávání 2.0 - Rozvoj klíčových kompetencí prostřednictvím podpory vzdělávání zaměřeného na cíl (Acronym: Vzdělávání 2.0)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education
PrintDisplayed: 26/7/2024 00:22