PELCLOVÁ, Jana. “Meaning you have been known to act rashly” : How Molly Weasley negotiates her identity as a moral authority in conflicts in the Harry Potter series. In Jucker, Andreas H.; Taavitsainen, Irma. Manners, Norms and Transgressions in the History of English : Literary and linguistic approaches. Amsterdam: John Benjamins. s. 272-293. ISBN 978-90-272-0746-3. doi:10.1075/pbns.312.12pel. 2020.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název “Meaning you have been known to act rashly” : How Molly Weasley negotiates her identity as a moral authority in conflicts in the Harry Potter series
Autoři PELCLOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Amsterdam, Manners, Norms and Transgressions in the History of English : Literary and linguistic approaches, od s. 272-293, 22 s. 2020.
Nakladatel John Benjamins
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60203 Linguistics
Stát vydavatele Nizozemské království
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/20:00116259
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-90-272-0746-3
Doi http://dx.doi.org/10.1075/pbns.312.12pel
Klíčová slova anglicky Harry Potter; moral authority; Molly Weasley; manners; impoliteness; implicational impoliteness; conventionalised impoliteness
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Jana Pelclová, Ph.D., učo 39970. Změněno: 3. 4. 2021 12:05.
Anotace
Molly Weasley, a mother character in J. K. Rowling’s Harry Potter series, represents a moral authority whose system of moral values and principles that governs her family is also recognised and highly appreciated by other characters in the books and by the readers. However, even Molly Weasley becomes engaged in conflictual situations in which she transgresses her morality and chooses impoliteness to control her interlocutor’s inappropriate behaviour. Such situations enable her to negotiate her identity as a moral authority and to be perceived as a complex character. Drawing upon Culpeper’s (2011) theoretical framework of impoliteness, the objective of the paper is to study how Molly Weasley employs conventionalised and implicational impoliteness in her direct speeches, which functions her impolite formulas have, and how both the triggers and functions are determined by her relation with her interlocutor.
Návaznosti
MUNI/FR/0992/2017, interní kód MUNázev: Vytvoření a realizace kurzu „Reading Harry Potter: Linguistic, Literary and Cultural Analyses“
Investor: Masarykova univerzita, Vytvoření a realizace kurzu „Reading Harry Potter: Linguistic, Literary and Cultural Analyses“
VytisknoutZobrazeno: 16. 4. 2024 17:17