b 2020

Ekonomika kultury

SVOBODA, František and Simona ŠKARABELOVÁ

Basic information

Original name

Ekonomika kultury

Name (in English)

Cultural Economy

Edition

1. vyd. Brno, 283 pp. 2020

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Type of outcome

Učebnice

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

ISBN

978-80-210-9633-2

Keywords (in Czech)

Ekonomika, kultura, umění

Keywords in English

Economy, culture, arts

Tags

Změněno: 2/9/2020 13:06, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Abstract

V originále

Publikace je věnována specifikům ekonomického chodu kulturních institucí. V úvodu nastiňuje základní principy fungování trhů s kulturními statky a službami, popisuje různé možnosti jejich financování a shrnuje diskusi ekonomů o vhodnosti veřejných subvencí. Dále jsou pak jednotlivé kapitoly věnován y dílčím odvětvím kultury a jejich současnému fungování, s ohledem na existující hospodářský a legislativní rámec. Závěrečná část je věnována managementu a marketingu kulturních institucí. Publikace je cennou pomůckou pro všechny studenty managementu kultury či arts managementu.

In English

The publication inquires into the specifics of the economic operation of cultural institutions. The introduction outlines the basic principles of the functioning of markets for cultural goods and services, describes the various options for their financing and summarizes the discussion of economists on the appropriateness of public subsidies. Furthermore, the individual chapters are devoted to the sub-sectors of culture and their current functioning, with regard to the existing economic and legislative framework. The final part is devoted to the management and marketing of cultural institutions. The publication is a valuable tool for all students of culture management or arts management.