ČINČERA, Jan, Petra ŠIMONOVÁ, Roman KROUFEK a Bruce JOHNSON. Empowerment in outdoor environmental education : who shapes the programs? Environmental Education Research. Abingdon: Routledge, Taylor & Francis, roč. 26, č. 12, s. 1690-1706. ISSN 1350-4622. doi:10.1080/13504622.2020.1814205. 2020.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Empowerment in outdoor environmental education : who shapes the programs?
Autoři ČINČERA, Jan (203 Česká republika, garant, domácí), Petra ŠIMONOVÁ (203 Česká republika, domácí), Roman KROUFEK (203 Česká republika) a Bruce JOHNSON (840 Spojené státy, domácí).
Vydání Environmental Education Research, Abingdon, Routledge, Taylor & Francis, 2020, 1350-4622.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 3.512
Kód RIV RIV/00216224:14230/20:00114301
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1080/13504622.2020.1814205
UT WoS 000566639200001
Klíčová slova anglicky Outdoor environmental education; empowerment; emancipatory approach; instrumental approach; autonomy
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 28. 1. 2021 13:55.
Anotace
Empowerment is often considered to be a central goal in outdoor education and environmental education. To develop student empowerment, a frequent recommendation is for the leaders of outdoor environmental education programs to provide students with a high level of autonomy through an emancipatory approach, by involving them in the decision-making processes about and during the programs. The study analyzes the strategies applied in five outdoor environmental education programs to involve students in shaping the programs. Further, it discusses the concepts of the program leaders, the accompanying teachers, and the participating students regarding how and whether such student involvement should be implemented. The findings show that while student involvement is achievable, most of the leaders and teachers questioned its effectiveness and expressed concern regarding the students’ ability to provide meaningful suggestions about the program. As a result, most of the leaders preferred instrumental programs, with few opportunities for students to shape the program. Instead, the leaders focused on enjoyable and attractive learning activities prepared by external program designers. The study argues for an adoption of an open and pluralistic approach to the practice, one that would accept both instrumental and emancipatory strategies as relevant for program design and implementation.
Návaznosti
GA18-15374S, projekt VaVNázev: Posilování změn hodnot a chování prostřednictvím environmentální výchovy v přírodě (Akronym: RWL)
Investor: Grantová agentura ČR, Promoting Behavioral and Value Change through Outdoor Environmental Education
VytisknoutZobrazeno: 29. 3. 2024 08:29