HORKÁ, Hana and Veronika RODOVÁ. Osobnosti francouzské revoluce. Vytváření a čtení ikonického textu technikou živých obrazů (Great Figures of the French Revolution Creating and Reading Iconic Texts Using Live Pictures). Marginalia Historica. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisu, 2019, vol. 10, No 1, p. 65-91. ISSN 1804-5367.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Osobnosti francouzské revoluce. Vytváření a čtení ikonického textu technikou živých obrazů
Name (in English) Great Figures of the French Revolution Creating and Reading Iconic Texts Using Live Pictures
Authors HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Veronika RODOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Marginalia Historica, Praha, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisu, 2019, 1804-5367.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/19:00116385
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Velká francouzská revoluce; živé obrazy; dramatizace; historické vědomí
Keywords in English French Revolution; Live pictures; Theater in education; Historical awareness
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Changed: 14/5/2021 10:47.
Abstract
Studie přináší didaktickou analýzu výukových situací, které byly zaznamenány při realizaci výukového tématu Velká francouzská revoluce. Ústředním didaktickým postupem byla metoda živých obrazů, kterou chápeme jako variantu dramatizace. Výukové situace byly posuzovány skrze metodiku 3A (anotace, analýza a alterace výukové situace) a za použití relevantních historických pramenů. Studie ukazuje, jak lze prací s historickými prameny v propojení s vhodnými didaktickými prostředky budovat historické vědomí žáků.
Abstract (in English)
The article presents a didactic analysis of classroom situations recorded while teaching the topic of the French Revolution. E teaching aid in question was the method of live pictures which is to be understood as a theater performance of sorts. Individual classroom situations were assessed using the 3A methodology (annotation, analyses, alteration) and relevant historical sources. E-article shows how using historical sources together with appropriate didactic methods contributes to creating historical awareness of pupils.
PrintDisplayed: 9/6/2024 13:13