J 2019

Osobnosti francouzské revoluce. Vytváření a čtení ikonického textu technikou živých obrazů

HORKÁ, Hana and Veronika RODOVÁ

Basic information

Original name

Osobnosti francouzské revoluce. Vytváření a čtení ikonického textu technikou živých obrazů

Name (in English)

Great Figures of the French Revolution Creating and Reading Iconic Texts Using Live Pictures

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Veronika RODOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Marginalia Historica, Praha, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisu, 2019, 1804-5367

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/19:00116385

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Velká francouzská revoluce; živé obrazy; dramatizace; historické vědomí

Keywords in English

French Revolution; Live pictures; Theater in education; Historical awareness

Tags

Reviewed
Změněno: 14/5/2021 10:47, Mgr. Michal Petr

Abstract

V originále

Studie přináší didaktickou analýzu výukových situací, které byly zaznamenány při realizaci výukového tématu Velká francouzská revoluce. Ústředním didaktickým postupem byla metoda živých obrazů, kterou chápeme jako variantu dramatizace. Výukové situace byly posuzovány skrze metodiku 3A (anotace, analýza a alterace výukové situace) a za použití relevantních historických pramenů. Studie ukazuje, jak lze prací s historickými prameny v propojení s vhodnými didaktickými prostředky budovat historické vědomí žáků.

In English

The article presents a didactic analysis of classroom situations recorded while teaching the topic of the French Revolution. E teaching aid in question was the method of live pictures which is to be understood as a theater performance of sorts. Individual classroom situations were assessed using the 3A methodology (annotation, analyses, alteration) and relevant historical sources. E-article shows how using historical sources together with appropriate didactic methods contributes to creating historical awareness of pupils.