Detailed Information on Publication Record
2019
Osobnosti francouzské revoluce. Vytváření a čtení ikonického textu technikou živých obrazů
HORKÁ, Hana and Veronika RODOVÁBasic information
Original name
Osobnosti francouzské revoluce. Vytváření a čtení ikonického textu technikou živých obrazů
Name (in English)
Great Figures of the French Revolution Creating and Reading Iconic Texts Using Live Pictures
Authors
HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Veronika RODOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Marginalia Historica, Praha, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisu, 2019, 1804-5367
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/19:00116385
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
Velká francouzská revoluce; živé obrazy; dramatizace; historické vědomí
Keywords in English
French Revolution; Live pictures; Theater in education; Historical awareness
Tags
Reviewed
Změněno: 14/5/2021 10:47, Mgr. Michal Petr
V originále
Studie přináší didaktickou analýzu výukových situací, které byly zaznamenány při realizaci výukového tématu Velká francouzská revoluce. Ústředním didaktickým postupem byla metoda živých obrazů, kterou chápeme jako variantu dramatizace. Výukové situace byly posuzovány skrze metodiku 3A (anotace, analýza a alterace výukové situace) a za použití relevantních historických pramenů. Studie ukazuje, jak lze prací s historickými prameny v propojení s vhodnými didaktickými prostředky budovat historické vědomí žáků.
In English
The article presents a didactic analysis of classroom situations recorded while teaching the topic of the French Revolution. E teaching aid in question was the method of live pictures which is to be understood as a theater performance of sorts. Individual classroom situations were assessed using the 3A methodology (annotation, analyses, alteration) and relevant historical sources. E-article shows how using historical sources together with appropriate didactic methods contributes to creating historical awareness of pupils.