V originále
V posledních desetiletích přichází na vysoké školy stále více studentů, kteří nevstupují na vysokou školu ihned po maturitě, ale mezi maturitou a nástupem na vysokou školu získali nějakou významnou životní nebo pracovní zkušenost. O těchto studentech se někdy mluví jako o zralých (mature) či o netradičních (non-traditional). Výzkum ukazuje, že tito studenti mají jinou motivační strukturu, jinak přistupují ke studiu a typicky dosahují i lepších studijních výsledků. Ve svém příspěvku se zaměřím na to, jak zralí studenti pedagogických oborů vnímají své studium. Konkrétně zodpovím otázku, na základě jakých kritérií konstruují své hodnocení kvality svého právě studovaného studia. Metodologicky příspěvek vychází z kvalitativní analýzy šesti focus groups a 28 individuálních polostrukturovaných rozhovorů realizovaných mezi zralými studenty pedagogických oborů v letech 2018-2020. Analýza dat pro potřeby tohoto příspěvku zahrnovala iniciální a selektivní kódování v programu atlas.ti. Na základě analýzy byly identifikovány čtyři pilíře, na nichž stojí konstruování hodnocení kvality studia zralými studenty. Jsou jimi: vnímaná vstřícnost, vnímaná náročnost studia, vnímaná smysluplnost a vnímaná didaktická kvalita. V příspěvku vysvětluji, z čeho konkrétně se tyto pilíře skládají, respektive co je pro studentské hodnocení v jednotlivých oblastech významné.
Anglicky
More and more students enroll in higher education in mature age. Naturally, this brings challenges not only to so-called "non-traditional" or "mature" students but also to universities. We can presume that much of what we know about the needs of traditional university students will not apply to people with more extensive professional and life experiences. In our study, we will focus on perceptions of the quality of higher education by mature students. More precisely, we will answer the question of how the notion of the quality of their studies is constructed among mature students. As to methodology, our study is based on a qualitative research approach. Six focus groups and 28 individual semi-structured interviews with mature students of educational programs were collected between the years 2018 and 2020. Initial and selective coding was appointed to analyze our data. We claim that mature students' perceptions of the quality of their studies is constructed by four pillars. These are perceived helpfulness, perceived level of demand, perceived meaningfulness of the studies, and perceived instructional quality. We will describe what is important for students' perceptions of quality in these pillars.