a 2020

Pracovní schopnost a životní styl učitelů středních odborných škol

HARVÁNKOVÁ, Klára

Basic information

Original name

Pracovní schopnost a životní styl učitelů středních odborných škol

Name (in English)

Work ability and lifestyle of vocational upper-secondary school teachers

Authors

HARVÁNKOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

12. ročník mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2020: Úloha odborného vzdělávání ve světě 21. století, 2020

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/20:00114850

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-7509-725-5

Keywords (in Czech)

pracovní schopnost; životní styl; učitelé; střední odborná škola

Keywords in English

work ability; lifestyle; teachers; vocational upper-secondary school

Tags

Změněno: 12/4/2021 17:40, Mgr. Igor Hlaváč

Abstract

V originále

Data prezentovaná v příspěvku vycházejí z dotazníkového šetření v rámci projektu TAČR. Do výzkumu se zapojilo 15 středních škol. Mezi zkoumané oblasti bylo zařazeno měření pracovní schopnosti a mapování chování v oblasti životního stylu u učitelů středních odborných škol. Pro posuzování pracovní schopnosti byl použit vědecky ověřený výzkumný nástroj tzv. index pracovní schopnosti (Work Ability Index, WAI), který se používá v téměř 30 zemích na celém světě. Šetření potvrzuje negativní trend stárnoucích učitelských sborů, kdy průměrný věk zapojených učitelů byl 50 let (± 9,9 let) a průměrná délka v profesi učitele činila 19,9 let (± 10, 6 let). Výsledky šetření ukazují mezi učiteli dobrou pracovní schopnost, kdy průměrný index pracovní schopnosti činil 40,3 bodů, avšak s přibývajícím věkem pracovní schopnost výrazně klesá zejména u učitelů ve věkové kategorii 50–59 let. Výsledky dále ukazují, že asi jedna pětina má průměrnou či podprůměrnou pracovní schopnost (19,7 %).

In English

The data presented in the paper are based on a questionnaire survey within the TAČR project. 15 secondary schools took part in the research. The researched areas included the measurement of work ability and mapping of lifestyle behaviour in secondary technical school teachers. A scientifically validated research tool called the Work Ability Index (WAI) was used to assess work ability, which is used in almost 30 countries around the world. The survey confirms the negative trend of aging teachers, with the average age of the teachers involved being 50 years (± 9.9 years) and the average length in the teaching profession being 19.9 years (± 10.6 years). The results of the survey show good work ability among teachers, where the average work ability index was 40.3 points, but with increasing age, work ability decreases significantly, especially for teachers in the age group 50–59 years. The results also show that about one-fifth have an average or below-average work ability (19.7 %).

Links

TL02000290, research and development project
Name: Modifikace finského vzdělávacího programu Towards Successful Seniority na základě aktuálních potřeb učitelů středních škol (Acronym: Profesní seniorita)
Investor: Technology Agency of the Czech Republic