KATRŇÁK, Tomáš a Beatrice Elena CHROMKOVÁ MANEA. Change in prevalence or preference? Trends in educational homogamy in six European countries in a time of educational expansion. Social Science Research. San Diego: Elsevier, 2020, roč. 91, September, s. 1-15. ISSN 0049-089X. doi:10.1016/j.ssresearch.2020.102460.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Change in prevalence or preference? Trends in educational homogamy in six European countries in a time of educational expansion
Autoři KATRŇÁK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí) a Beatrice Elena CHROMKOVÁ MANEA (203 Česká republika, domácí).
Vydání Social Science Research, San Diego, Elsevier, 2020, 0049-089X.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50401 Sociology
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 2.322
Kód RIV RIV/00216224:14230/20:00116402
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.ssresearch.2020.102460
UT WoS 000571536400009
Klíčová slova anglicky Homogamy; Assortative mating; Education; Inequality; Social stratification; European countries; Log-linear model
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 9. 3. 2021 09:53.
Anotace
This paper analyzes trends in educational homogamy in six European countries (Sweden, the Czech Republic, Slovakia, Poland, Hungary, and Italy). We use vital statistics on all marriages contracted between 1990 and 2016. Absolute educational homogamy increases in all countries (very moderately in the Czech Republic and Italy), it changes its structure, and the absolute educational hypogamy of women increases. The trends over time and among countries in relative educational homogamy are tested using log-linear and log-multiplicative models. We expand a regression-type layer effect model (the Goodman-Hout model) into a four-way table. The results indicate differing assortative mating by educational categories. Relative homogamy decreases in tertiary education. In lower educational categories, relative homogamy increases. We present the hypothesis that a decrease in relative homogamy in tertiary education is a consequence of the rise of social homogamy. We conceptualize this homogamy balance as a “complementary maintained homogamy.” Because changes in relative educational homogamies are the same in all countries, the cross-country differences remain constant over time. We conceptualize this as a “maintained flux.” The European countries are not in convergence, even though the relative homogamies delineated by educational categories change.
Návaznosti
MUNI/E/0538/2019, interní kód MUNázev: Prevalenční nebo preferenční změna? Vývoj vzdělanostní homogamie v šesti evropských zemích v době vzdělanostní expanze (1990-2016) (Akronym: PNPZ)
Investor: Masarykova univerzita, Prevalenční nebo preferenční změna? Vývoj vzdělanostní homogamie v šesti evropských zemích v době vzdělanostní expanze (1990-2016), Podpora zvýšení kvality vynikajících výsledků
VytisknoutZobrazeno: 29. 11. 2022 01:48