DVOŘÁČKOVÁ, Veronika, Ivana REŠKOVÁ and Libor ŠVANDA. Joys, Challenges and Opportunities – Roundtable for Teachers of Foreign Languages and Latin-Greek Terminology at Faculties of Medicine. In Language Centres at a Crossroads: Open Directions for New Generations of Learners. 10-11-12 September 2020, Brno, Czech Republic. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Joys, Challenges and Opportunities – Roundtable for Teachers of Foreign Languages and Latin-Greek Terminology at Faculties of Medicine
Name in Czech Úspěchy, výzvy a příležitosti - Kulatý stůl pro učitele cizích jazyků a latinsko-řecké terminologie na lékařských fakultách
Authors DVOŘÁČKOVÁ, Veronika, Ivana REŠKOVÁ and Libor ŠVANDA.
Edition Language Centres at a Crossroads: Open Directions for New Generations of Learners. 10-11-12 September 2020, Brno, Czech Republic, 2020.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Language Centre
Keywords (in Czech) jazyková výuka; lékařská fakulta; lékařská terminologie
Keywords in English language teaching; faculty of medicine; medical terminology
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Veronika Dvořáčková, Ph.D., učo 37764. Changed: 19/9/2020 20:14.
Abstract
Based on the assumption that LSP practitioners teaching at medical faculties operate in comparable contexts (highly intelligent but busy students, limited number of lessons allocated to languages and medical terminology, high or unknown expectations of faculty management), in this session we wanted to share good practice in the following areas:
  • current trends in the creation of course materials: i) course content: professional, academic, general language, ii) identifying, accessing and didactizing input materials, iii) "general medical" courses vs. courses tailored to individual needs of a study programme, iv) continuous update of course content with reference to a) fast developments in LSP, b) student feedback, c) medicine and healthcare, d) medical and allied health professions, etc.
  • current trends in teaching medical terminology and foreign languages: i) language mediation, ii) translation equivalents, etc.
  • current trends in assessing student knowledge: i) end of year, ii) continuous, iii) portfolio, iv) task-based, etc.
  • specifics of teaching national languages to international students for the purposes of doctor-patient communication during hospital internships in host countries
Abstract (in Czech)
Myšlenka společného kulatého stolu vyučujích všech jazyků na lékařských fakultách vyšla z již sdílené zkušenosti mezi českými a slovenskými kolegy, která hovoří o srovnatelných specificích na fakultách v České republice a na Slovensku, a z předpokladu obdobné situace v dalších zemích nejenom středoevropského prostoru. Cílem kulatého stolu bylo načrtnout řadu témat s cílem identifikovat ta, která skýtají potenciál pro sdílení dobré praxe. Mezi hlavní témata patřila i) identifikace krátkodobých akademických a dlouhodobých profesních komunikačních potřeb studentů, ii) jejich naplňování prostřednictvím tvorby a průběžné aktualizace výukových materiálů, iii) ověřování studentských znalostí a dovedností.
PrintDisplayed: 19/7/2024 20:19