OBROVSKÁ, Jana, Petr SVOJANOVSKÝ and Kateřina VLČKOVÁ. Práce studentů učitelství s žákovskou diverzitou (Student-Teachers Dealing with Student Diversity). In XXVIII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu s názvem „Rozmanitost podpory učení v teorii výzkumu“, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Práce studentů učitelství s žákovskou diverzitou
Name (in English) Student-Teachers Dealing with Student Diversity
Authors OBROVSKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr SVOJANOVSKÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina VLČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition XXVIII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu s názvem „Rozmanitost podpory učení v teorii výzkumu“, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita, 2020.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/20:00114312
Organization unit Faculty of Education
Keywords in English student diversity; student-teachers; teaching practice; lower secondary schools
Changed by Changed by: Mgr. Jana Obrovská, Ph.D., učo 143665. Changed: 16/9/2020 11:36.
Abstract
Etnografická studie se zaměřuje na způsoby, kterými studenti učitelství pracují na své praxi s žákovskou diverzitou. Diverzitu chápeme ze sociologické (jako konstruování rozdílů mezi žáky), stejně jako i pedagogické perspektivy (jako respektování individuálních vzdělávacích potřeb). Datový korpus tvoří terénní poznámky z 20 hodin 4 studentů učitelství z jejich výuky na praxi na druhém stupni 2 základních škol a jejich videozáznamy, 20 příprav na hodinu, terénní poznámky z 20 rozhovorů mezi studenty a mentory po pozorované výuce a jejich přepisy, 12 reflektivních deníků a 7 rozhovorů se studenty učitelství a jejich mentory. Výsledky ukazují, jak jsou studenti učitelství socializováni do chápání rozdílů mezi žáky a jak jsou mentorováni mentory reagovat na sociokulturní specifika žáků, speciální vzdělávací potřeby a další individuální vzdělávací potřeby. Tento příspěvek vznikl s podporou Grantové agentury České republiky (GA19-06763S, Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů).
Abstract (in English)
The ethnographical study focuses on how student-teachers work with student diversity on their teaching practice. We understand student diversity from the sociological (as construction of differences among pupils) as well as educational point of view (as respect towards individual educational needs). Data corpus consists of field notes from 20 lessons of 4 student teachers on their teaching practice at 2 lower secondary schools, their video recordings, 20 lessons preparations, field notes from 20 reflections with mentor teachers and their transcripts, 12 reflective diaries, and 7 interviews with student teachers and mentor teachers. The findings show how student teachers are socialised into construction of students' diversity, how they are mentored by teachers to respond to students' sociocultural differences, SEN, disabilities, and other individual learning needs. The paper was founded by the Czech Science Foundation (GA19-06763S Ethnography of Diversity in Pre-Service Teacher Education).
Links
GA19-06763S, research and development projectName: Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů
Investor: Czech Science Foundation, Ethnography of Diversity in Pre-Service Teacher Education
PrintDisplayed: 22/7/2024 16:43