a 2020

Pedagogický rozvoj vysokoškolských učitelů

NEKARDOVÁ, Barbora

Basic information

Original name

Pedagogický rozvoj vysokoškolských učitelů

Name in Czech

Pedagogický rozvoj vysokoškolských učitelů

Name (in English)

Pedagogical development of university teachers

Edition

XXVIII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2020. 2020

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-7599-196-6

Keywords (in Czech)

vysokoškolští učitelé; rozvoj pedagogických kompetencí; Centrum rozvoje pedagogických kompetencí

Keywords in English

university teachers; development of pedagogical competences; Pedagogical Competence Development Centre

Tags

Reviewed
Změněno: 15/4/2021 10:59, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Abstract

V originále

Respondenti vnímají vysokoškolského učitele nejen jako odborníka ve své disciplíně, ale také jako učitele, který umí kvalitně vést výuku. Nikdo z respondentů nezpochybňoval sám sebe jako odborníka ve své disciplíně. Jako problematické popisovali pedagogické kompetence, v nichž by se rádi rozvíjeli, což je například předávání znalostí, komunikace se studenty nebo učení studentů kritickému myšlení. Možnost spolupráce s mentorem se respondentům jevila jako nejlepší cesta pro jejich rozvoj. Tento výzkum umožnil odkrýt další oblast zkoumání, kterou je spolupráce mezi vysokoškolskými učiteli a mentory.

In English

In this paper, I present how university teachers perceive and evaluate their pedagogical development. Research is based on the analysis of 9 in-depth interviews with teachers from the Masaryk University who participated in an educational program aimed at increasing pedagogical competencies. Respondents point out the insufficient possibilities of education to improve pedagogical competencies and identify areas in which they would like to expand. In the program, teachers value cooperation with mentors, whom they have chosen from among their colleagues, higher than any other intensive full-time course. The cooperation of participants and mentors seems to be a unique opportunity to focus on the development of teachers’ pedagogical competencies. This research has thus made it possible to uncover another area of research, which is cooperation between university teachers and mentors.

Links

MUNI/A/1047/2019, interní kód MU
Name: Učení v různých kontextech
Investor: Masaryk University, Category A