NEKARDOVÁ, Barbora. Pedagogický rozvoj vysokoškolských učitelů (Pedagogical development of university teachers). In XXVIII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2020. 2020. ISBN 978-80-7599-196-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pedagogický rozvoj vysokoškolských učitelů
Name in Czech Pedagogický rozvoj vysokoškolských učitelů
Name (in English) Pedagogical development of university teachers
Authors NEKARDOVÁ, Barbora.
Edition XXVIII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2020. 2020.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7599-196-6
Keywords (in Czech) vysokoškolští učitelé; rozvoj pedagogických kompetencí; Centrum rozvoje pedagogických kompetencí
Keywords in English university teachers; development of pedagogical competences; Pedagogical Competence Development Centre
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D., učo 23221. Changed: 15/4/2021 10:59.
Abstract
Respondenti vnímají vysokoškolského učitele nejen jako odborníka ve své disciplíně, ale také jako učitele, který umí kvalitně vést výuku. Nikdo z respondentů nezpochybňoval sám sebe jako odborníka ve své disciplíně. Jako problematické popisovali pedagogické kompetence, v nichž by se rádi rozvíjeli, což je například předávání znalostí, komunikace se studenty nebo učení studentů kritickému myšlení. Možnost spolupráce s mentorem se respondentům jevila jako nejlepší cesta pro jejich rozvoj. Tento výzkum umožnil odkrýt další oblast zkoumání, kterou je spolupráce mezi vysokoškolskými učiteli a mentory.
Abstract (in English)
In this paper, I present how university teachers perceive and evaluate their pedagogical development. Research is based on the analysis of 9 in-depth interviews with teachers from the Masaryk University who participated in an educational program aimed at increasing pedagogical competencies. Respondents point out the insufficient possibilities of education to improve pedagogical competencies and identify areas in which they would like to expand. In the program, teachers value cooperation with mentors, whom they have chosen from among their colleagues, higher than any other intensive full-time course. The cooperation of participants and mentors seems to be a unique opportunity to focus on the development of teachers’ pedagogical competencies. This research has thus made it possible to uncover another area of research, which is cooperation between university teachers and mentors.
Links
MUNI/A/1047/2019, interní kód MUName: Učení v různých kontextech
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 20/7/2024 05:24