NOVOTNÝ, Petr, Katarína ROZVADSKÁ, Lenka HLOUŠKOVÁ, Miroslava DVOŘÁKOVÁ, Claudia SCHUCHART, Václav VYDRA, Tereza VENGŘINOVÁ and Klára ZÁLESKÁ. Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek (Life Pathways of Students who Fail to Pass the Upper Secondary School Leaving Examination). In XXVIII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek
Name (in English) Life Pathways of Students who Fail to Pass the Upper Secondary School Leaving Examination
Authors NOVOTNÝ, Petr, Katarína ROZVADSKÁ, Lenka HLOUŠKOVÁ, Miroslava DVOŘÁKOVÁ, Claudia SCHUCHART, Václav VYDRA, Tereza VENGŘINOVÁ and Klára ZÁLESKÁ.
Edition XXVIII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2020.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) životní dráhy; studentovo vnímání; neúspěch; vyšší sekundární vzdělávání; maturita
Keywords in English life pathways; students’ perception; failure; upper secondary school; school-leaving examination
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D., učo 36179. Changed: 21/3/2023 10:10.
Abstract
Prezentovaný výzkum reaguje na chybějící znalosti o studentech, kteří neuspějí u maturitní zkoušky, a jejich dalších osudech. Předmětem výzkumu je percepce důvodů neúspěchu u maturitní zkoušky a další životní dráha neúspěšných maturantů, zvláště s ohledem na jejich další vzdělávací dráhu po dobu dvou let. Výzkum je realizován prostřednictvím hloubkového kvalitativního šetření. V první vlně sběru dat, jejíž výsledky budou v příspěvku prezentované, přistoupíme k retrospektivnímu zkoumání drah studentů, kteří neuspěli u maturitní zkoušky již v době před začátkem realizace projektu. Konkrétně se bude jednat o neúspěšné maturanty z roku 2018, které tak bude možné zkoumat retrospektivně s ohledem na jejich další vzdělávací a životní dráhu dva roky po jejich prvním neúspěchu u maturity.
Abstract (in English)
The present research supplements existing available data on the upper secondary school-leaving examination failure rate by designing a qualitative inquiry on students’ perception of failure causes and their subsequent life and educational pathways. The research design is the life history approach. The data presented in the paper come from the pilot part of the study, with ten students who failed to pass the school-leaving examination in various types of schools and from various areas. In the pilot study, we apply a particular life history approach – the retrospective life history version. The pilot study biographic interviews recall what happened in the life of these students during the two years after this failure experience. The pilot study not only provides rich data material for analysis but also prepares researchers for the following part of the research, in which another group of students will be observed.
Links
CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016377, interní kód MUName: Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek (Acronym: DRAMA)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Life pathsways of unsuccessful graduates, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education
PrintDisplayed: 20/7/2024 05:32