C 2019

Česká hudební kultura a nová věcnost

SPURNÝ, Lubomír

Basic information

Original name

Česká hudební kultura a nová věcnost

Name (in English)

Czech music culture and "Neue Sachlichkeit"

Authors

SPURNÝ, Lubomír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Liberec, Nové realismy : Moderní realistické přístupy na československé výtvarné scéně 1918-1945, p. 404-411, 8 pp. 2019

Publisher

Národní památkový ústav Liberec

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60401 Arts, Art history

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/19:00116459

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-87810-35-4

Keywords in English

Czech music; Neue Sachlichkeit; music journalism; national stereotypes

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 19/4/2021 18:00, doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.

Abstract

V originále

Tento příspěvek představuje reflexi pojmu „Neue Sachlichkeit“ v české hudbě a hudební publicistice meziválečného období. Z výše uvedených příkladů je zřejmé, že v meziválečném období se „Neue Sachlichkeit“ nestal předmětem širší diskuse. Ačkoli tento termín zažil svůj rozmach jinde, jeho použití u nás se omezilo na navrhování stylistických řešení konkrétních děl německé hudby 20. let a na odlišení od analogických tendencí, které v české hudbě probíhají. Způsob přijetí nového principu navíc hovoří o charakteru domácí estetické moderny. V tomto příspěvku jsou také kriticky hodnoceny představami o národních stereotypech souvisejících s českou hudbou.

In English

This paper presents a reflection of the term "Neue Sachlichkeit" in Czech music and music journalism of the interwar period. It is clear from the above examples that in the interwar period the "Neue Sachlichkeit" did not become the subject of a wider discussion. Although this term experienced its boom elsewhere, its use in our country was limited to designating stylistic solutions to specific works of German music of the 1920s and to distinguishing it from any analogous tendencies taking place in Czech music. In addition, the way in which the new principle was adopted speaks volumes about the character of domestic aesthetic modernity. In this paper, they are also critically assessed by ideas about national stereotypes related to Czech music.

Links

MUNI/A/0887/2019, interní kód MU
Name: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VII.
Investor: Masaryk University, Category A