Detailed Information on Publication Record
2019
Česká hudební kultura a nová věcnost
SPURNÝ, LubomírBasic information
Original name
Česká hudební kultura a nová věcnost
Name (in English)
Czech music culture and "Neue Sachlichkeit"
Authors
SPURNÝ, Lubomír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Liberec, Nové realismy : Moderní realistické přístupy na československé výtvarné scéně 1918-1945, p. 404-411, 8 pp. 2019
Publisher
Národní památkový ústav Liberec
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
60401 Arts, Art history
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14210/19:00116459
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-87810-35-4
Keywords in English
Czech music; Neue Sachlichkeit; music journalism; national stereotypes
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 19/4/2021 18:00, doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.
V originále
Tento příspěvek představuje reflexi pojmu „Neue Sachlichkeit“ v české hudbě a hudební publicistice meziválečného období. Z výše uvedených příkladů je zřejmé, že v meziválečném období se „Neue Sachlichkeit“ nestal předmětem širší diskuse. Ačkoli tento termín zažil svůj rozmach jinde, jeho použití u nás se omezilo na navrhování stylistických řešení konkrétních děl německé hudby 20. let a na odlišení od analogických tendencí, které v české hudbě probíhají. Způsob přijetí nového principu navíc hovoří o charakteru domácí estetické moderny. V tomto příspěvku jsou také kriticky hodnoceny představami o národních stereotypech souvisejících s českou hudbou.
In English
This paper presents a reflection of the term "Neue Sachlichkeit" in Czech music and music journalism of the interwar period. It is clear from the above examples that in the interwar period the "Neue Sachlichkeit" did not become the subject of a wider discussion. Although this term experienced its boom elsewhere, its use in our country was limited to designating stylistic solutions to specific works of German music of the 1920s and to distinguishing it from any analogous tendencies taking place in Czech music. In addition, the way in which the new principle was adopted speaks volumes about the character of domestic aesthetic modernity. In this paper, they are also critically assessed by ideas about national stereotypes related to Czech music.
Links
MUNI/A/0887/2019, interní kód MU |
|