Detailed Information on Publication Record
2020
Diverzifikace předškolního vzdělávání v ČR
JARKOVSKÁ, Lucie, Martina KAMPICHLER and Katarína SLEZÁKOVÁBasic information
Original name
Diverzifikace předškolního vzdělávání v ČR
Name in Czech
Diverzifikace předškolního vzdělávání v ČR
Name (in English)
Diversification of Preschool Education in the Czech Republic
Authors
JARKOVSKÁ, Lucie, Martina KAMPICHLER and Katarína SLEZÁKOVÁ
Edition
1. vyd. Brno, 89 pp. 2020
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
ISBN
978-80-210-9624-0
Keywords (in Czech)
předškolní vzdělávání; výchova; rodičovské styly; třída, etnicita; diverzifikace vzdělávání; Česká republika
Keywords in English
preschool education and care; parenting styles; class; ethnicity; diversification of education; Czech Republic
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 21/9/2020 14:32, Mgr. Radka Vyskočilová
V originále
Kniha shrnuje výsledky projektu „Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti“. Výzkum založený na skupinových i individuálních rozhovorech, mapování kontextu předškolního vzdělávání a přímém pozorování v mateřských školách zkoumá souvislosti sociálních nerovností s diverzifikující se nabídkou předškolního vzdělávání, a to především ve spojitosti s rodičovskými volbami a strategiemi týkajícími se výběru institucí předškolního vzdělávání. Soustředí se na mikroprocesy (re)konstrukce sociálních rozdílů, které jsou zakotveny jak v étosu konkrétních zařízení, tak i v tom, jak své děti vnímají rodiče a jaké jsou jejich představy o povaze dětství a dětských potřeb v předškolním věku.
In English
The book summarizes the results of the project “Diversification of Preschool Education in the Czech Republic: Inclusion, Exclusion and Social Inequalities. The research is based on group and individual interviews, mapping the context of preschool education and direct observations in preschools. It explores the links between social inequalities and the diversifying supply of preschool education, especially in connection to parental choices and strategies related to preschool selection. The book focuses on microprocesses of (re)constructing social differences that are grounded in the ethos of the facility, as well as in parents’ perceptions of their children’s temperaments and their understanding of childhood and children’s needs in preschool age.
Links
GA16-18940S, research and development project |
|