JARKOVSKÁ, Lucie, Martina KAMPICHLER and Katarína SLEZÁKOVÁ. Diverzifikace předškolního vzdělávání v ČR (Diversification of Preschool Education in the Czech Republic). Online. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2020. 89 pp. ISBN 978-80-210-9624-0. [citováno 2024-04-23]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Diverzifikace předškolního vzdělávání v ČR
Name in Czech Diverzifikace předškolního vzdělávání v ČR
Name (in English) Diversification of Preschool Education in the Czech Republic
Authors JARKOVSKÁ, Lucie, Martina KAMPICHLER and Katarína SLEZÁKOVÁ
Edition 1. vyd. Brno, 89 pp. 2020.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
ISBN 978-80-210-9624-0
Keywords (in Czech) předškolní vzdělávání; výchova; rodičovské styly; třída, etnicita; diverzifikace vzdělávání; Česká republika
Keywords in English preschool education and care; parenting styles; class; ethnicity; diversification of education; Czech Republic
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Radka Vyskočilová, učo 2368. Changed: 21/9/2020 14:32.
Abstract
Kniha shrnuje výsledky projektu „Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti“. Výzkum založený na skupinových i individuálních rozhovorech, mapování kontextu předškolního vzdělávání a přímém pozorování v mateřských školách zkoumá souvislosti sociálních nerovností s diverzifikující se nabídkou předškolního vzdělávání, a to především ve spojitosti s rodičovskými volbami a strategiemi týkajícími se výběru institucí předškolního vzdělávání. Soustředí se na mikroprocesy (re)konstrukce sociálních rozdílů, které jsou zakotveny jak v étosu konkrétních zařízení, tak i v tom, jak své děti vnímají rodiče a jaké jsou jejich představy o povaze dětství a dětských potřeb v předškolním věku.
Abstract (in English)
The book summarizes the results of the project “Diversification of Preschool Education in the Czech Republic: Inclusion, Exclusion and Social Inequalities. The research is based on group and individual interviews, mapping the context of preschool education and direct observations in preschools. It explores the links between social inequalities and the diversifying supply of preschool education, especially in connection to parental choices and strategies related to preschool selection. The book focuses on microprocesses of (re)constructing social differences that are grounded in the ethos of the facility, as well as in parents’ perceptions of their children’s temperaments and their understanding of childhood and children’s needs in preschool age.
Links
GA16-18940S, research and development projectName: Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti (Acronym: Beskibe)
Investor: Czech Science Foundation, Diversifying preschool education in the Czech Republic: inclusion, exclusion and social inequalities
PrintDisplayed: 23/4/2024 18:54