VYDRA, Václav. Zdroje autority u začínajících učitelů (Sources of Authority of Beginning Teachers). In XXVIII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2020. ISBN 978-80-7599-196-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zdroje autority u začínajících učitelů
Name (in English) Sources of Authority of Beginning Teachers
Authors VYDRA, Václav.
Edition XXVIII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2020.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
ISBN 978-80-7599-196-6
Keywords (in Czech) autorita učitele, kázeň, moc, zdroje autority, začínající učitelé
Keywords in English teacher’s authority, discipline, power, sources of authority, beginning teachers
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D., učo 23221. Changed: 18/1/2021 09:26.
Abstract
Cílem příspěvku je popsat výsledky kvalitativního výzkumného šetření u začínajících učitelů českého jazyka na druhém stupni základní školy. Výzkum se zabýval tématem autority začínajících učitelů, konkrétně, jaké zdroje své vlastní autority vnímají. Cílem šetření bylo odpovědět na výzkumnou otázku: „Jak začínající učitelé vnímají zdroje své autority?“. Výsledky výzkumného šetření jsou součástí rozsáhlejších výsledků výzkumu autority u začínajících učitelů v diplomové práci autora příspěvku (Vydra, 2019). Příspěvek popisuje model zdroje autority o třech úrovních. První úroveň modelu popisuje motivaci vnímanou učiteli jako všudypřítomnou, kterou získávali jako děti ve svém vztahu s rodiči. Druhá úroveň popisuje pravidla, dle kterých učitelé organizují své vztahy. Pravidla se snaží aplikovat v souladu s jejich motivací. Od vztahových pravidel odvozují představu o jejich vztahu s žáky. Třetí úroveň popisuje prožívání učitelů, kteří na nesoulad chování žáků s jejich představou reagují neklidem až vztekem a na soulad reagují klidem. Na základě klidu/vzteku učitelé hodnotí svoji úspěšnost a říkají, zdali autoritu u žáků mají, nebo nemají.
Abstract (in English)
Text describes how beginning teachers percieve the sources of their own authority. These are results of qualitative research. Repeated in-depth nonstructured interviews were conducted with beginning teachers. The interviews were analysed through thematic analysis (Braun & Clark, 2006). Beginning teachers describes discipline gained in their relationship with their parents as a source of their authority. They demand this discipline from pupils and base their authority on it then. The source of authority is described as a three-level model. The first level contains motivation to the relationship rules. Relationship rules are described in the second level. The third level describes how beginning teachers experience negotiating their authority with pupils. Experiencing influences the result of which is authority being acquired and lost again.
Links
MUNI/A/1047/2019, interní kód MUName: Učení v různých kontextech
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 28/7/2024 23:23