Detailed Information on Publication Record
2020
Čtení a oční pohyby u žáků s dyslexií
DOSTÁLOVÁ, NicolBasic information
Original name
Čtení a oční pohyby u žáků s dyslexií
Name (in English)
Reading and eye movements in pupils with dyslexia
Authors
Edition
XXVIII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 14.-16.9.2020, Ostrava, 2020
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
čtení; dyslexie; oční pohyby; eye-tracking
Keywords in English
reading; dyslexia; eye movements; eye-tracking
Tags
Reviewed
Změněno: 15/4/2021 10:51, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.
V originále
Dyslexie je specifická porucha učení, která se projevuje obtížemi se čtením. Tato porucha je charakterizována chybami v hláskování a dekódování slov, což komplikuje porozumění čtenému textu a následně znesnadňuje vývoj slovní zásoby a přijímání znalostí. Příčinu dyslexie se snaží vysvětlit několik teorií, z nichž některé souvisí s vizuální percepcí dyslektiků, a tedy i s očními pohyby během čtení textu. Podrobnou analýzu očních pohybů lze realizovat pomocí eye-trackingu. Analýza očních pohybů může přinést nové poznatky do diagnostiky dyslexie i následné volby vhodné reedukační metody.
In English
Dyslexia is a specific learning disorder manifested by reading difficulties such as errors in spelling and decoding words, which complicates reading comprehension and consequently impedes the expansion of vocabulary and further education. Several theories try to explain the cause of dyslexia, some of which are related to the visual perception of dyslexics and their eye movements while reading the text. A detailed analysis of eye movements can be achieved via eye-tracking. An analysis of eye movements can bring new knowledge into the diagnosis of dyslexia and subsequent choice of appropriate re-education method in regards to dyslexia.
Links
MUNI/A/1047/2019, interní kód MU |
|