J 2020

Eroding trust in teacher professionalism : An ethnomethodological analysis of radio interviews with Czech experts on education

TŮMA, František, Michaela PÍŠOVÁ a Monika ČERNÁ

Základní údaje

Originální název

Eroding trust in teacher professionalism : An ethnomethodological analysis of radio interviews with Czech experts on education

Název česky

Podrývání důvěry v profesionalismus učitelů : Etnometodologická analýza rozhlasových rozhovorů s odborníky na vzdělávání

Autoři

TŮMA, František (203 Česká republika, garant, domácí), Michaela PÍŠOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Monika ČERNÁ (203 Česká republika)

Vydání

Studia paedagogica, 2020, 1803-7437

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

URL

Kód RIV

RIV/00216224:14210/20:00116498

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

DOI

http://dx.doi.org/10.5817/SP2020-2-3

Klíčová slova česky

profesionální projekt; učitelé; důvěra; experti na vzdělávání; rozhlasové rozhovory; etnometodologie

Klíčová slova anglicky

the professional project; teachers; trust; experts on education; radio interviews; ethnomethodology

Štítky

rivok

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 31. 3. 2021 20:01, Mgr. Zuzana Matulíková

Anotace

ORIG CZ

V originále

Schools and teachers have been subject to a number of debates and often face contradictory demands. In this study we analyse radio interviews with three Czech experts on education. Building on ethnomethodology, namely conversation analysis and membership categorisation analysis, the study was guided by two research questions: (1) What practices and membership categorisation devices do the experts employ when speaking of Czech education and schools? and (2) How do the experts relate to teacher professionalism when characterising Czech education? The analysis shows how the expert's credibility is negotiated, how they problematise gaining fundamental knowledge and skills at schools and situate the learning of "important things" outside school, and how they claim that Czech teachers teach badly while downgrading positive results of Czech schooling. This way the experts cast doubt on basic characteristics of teacher professionalism and thus undermine trust in the professional project in teaching.

Česky

Školy a učitelé jsou předmětem množství debat a často čelí rozporuplným požadavkům. V této studii analyzujeme rozhlasové rozhovory se třemi českými odborníky na vzdělávání. Za využití etnometodologie, zejména konverzační analýzy a členské kategorizační analýzy, studie odpovídá na dvě výzkumné otázky: (1) Jaké praktiky a inventáře sociálních kategorií používají odborníci, když mluví o českém vzdělávání a školách? (2) Jak se odborníci vztahují k profesionalismu učitelů, když charakterizují české vzdělávání? Analýza ukazuje, jak je důvěryhodnost odborníků v rozhovorech vyjednávána, jak experti problematizují získávání základních znalostí a dovedností ve škole a situují učení se "důležitých věcí" mimo školu a jak tvrdí, že čeští učitelé vyučují špatně, a současně bagatelizují pozitivní výsledky českého vzdělávání. Tímto způsobem odborníci zpochybňují základní charakteristiky profesionalismu učitelů, a tak podrývají důvěru v profesionální projekt v učitelství.
Zobrazeno: 5. 11. 2024 04:10