Detailed Information on Publication Record
2020
Eroding trust in teacher professionalism : An ethnomethodological analysis of radio interviews with Czech experts on education
TŮMA, František, Michaela PÍŠOVÁ and Monika ČERNÁBasic information
Original name
Eroding trust in teacher professionalism : An ethnomethodological analysis of radio interviews with Czech experts on education
Name in Czech
Podrývání důvěry v profesionalismus učitelů : Etnometodologická analýza rozhlasových rozhovorů s odborníky na vzdělávání
Authors
TŮMA, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michaela PÍŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Monika ČERNÁ (203 Czech Republic)
Edition
Studia paedagogica, 2020, 1803-7437
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/20:00116498
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
profesionální projekt; učitelé; důvěra; experti na vzdělávání; rozhlasové rozhovory; etnometodologie
Keywords in English
the professional project; teachers; trust; experts on education; radio interviews; ethnomethodology
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 31/3/2021 20:01, Mgr. Zuzana Matulíková
V originále
Schools and teachers have been subject to a number of debates and often face contradictory demands. In this study we analyse radio interviews with three Czech experts on education. Building on ethnomethodology, namely conversation analysis and membership categorisation analysis, the study was guided by two research questions: (1) What practices and membership categorisation devices do the experts employ when speaking of Czech education and schools? and (2) How do the experts relate to teacher professionalism when characterising Czech education? The analysis shows how the expert's credibility is negotiated, how they problematise gaining fundamental knowledge and skills at schools and situate the learning of "important things" outside school, and how they claim that Czech teachers teach badly while downgrading positive results of Czech schooling. This way the experts cast doubt on basic characteristics of teacher professionalism and thus undermine trust in the professional project in teaching.
In Czech
Školy a učitelé jsou předmětem množství debat a často čelí rozporuplným požadavkům. V této studii analyzujeme rozhlasové rozhovory se třemi českými odborníky na vzdělávání. Za využití etnometodologie, zejména konverzační analýzy a členské kategorizační analýzy, studie odpovídá na dvě výzkumné otázky: (1) Jaké praktiky a inventáře sociálních kategorií používají odborníci, když mluví o českém vzdělávání a školách? (2) Jak se odborníci vztahují k profesionalismu učitelů, když charakterizují české vzdělávání? Analýza ukazuje, jak je důvěryhodnost odborníků v rozhovorech vyjednávána, jak experti problematizují získávání základních znalostí a dovedností ve škole a situují učení se "důležitých věcí" mimo školu a jak tvrdí, že čeští učitelé vyučují špatně, a současně bagatelizují pozitivní výsledky českého vzdělávání. Tímto způsobem odborníci zpochybňují základní charakteristiky profesionalismu učitelů, a tak podrývají důvěru v profesionální projekt v učitelství.