J 2021

A field experiment on dishonesty: A registered replication of Azar et al. (2013)

PROCHÁZKA, Jakub, Yulia FEDOSEEVA a Petr HOUDEK

Základní údaje

Originální název

A field experiment on dishonesty: A registered replication of Azar et al. (2013)

Autoři

PROCHÁZKA, Jakub (203 Česká republika, garant, domácí), Yulia FEDOSEEVA (643 Rusko, domácí) a Petr HOUDEK (203 Česká republika)

Vydání

Journal of Behavioral and Experimental Economics, New York, ELSEVIER SCIENCE INC, 2021, 2214-8043

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50204 Business and management

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 1.831

Kód RIV

RIV/00216224:14560/21:00120717

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

UT WoS

000625351200009

Klíčová slova anglicky

Dishonesty; field experiment; registered replication; customer behaviour

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 8. 2022 22:12, Mgr. Pavlína Kurková

Anotace

V originále

This study is a registered replication of a field experiment on dishonesty by Azar et al. (2013). Their main finding was that most customers of an Israeli restaurant did not return excessive change; however, customers who received a higher amount of excessive change returned it more often than people who received a lower amount. Our study, which was conducted on a sample of customers of restaurants in the Czech Republic (N=219), replicated the results of the original study. The high excessive change condition increased the chance of returning the excess change by 21.7 percentage points (17.4 percentage points in the original study). The findings show that the psychological costs of dishonesty can outweigh its financial benefits. We similarly found that repeat customers and women were more likely to return the excessive change than one-time customers and men. The majority (70%) of customers in our sample returned the excessive change. We discuss the importance of field studies and replications of them in the further development of research into dishonest behavior.

Návaznosti

MUNI/A/1073/2019, interní kód MU
Název: Behaviorální aspekty organizací (Akronym: BEHORG)
Investor: Masarykova univerzita, Behaviorální aspekty organizací, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
MUNI/A/1148/2018, interní kód MU
Název: Faktory ovlivňující rozhodování stakeholderů: Experimenty
Investor: Masarykova univerzita, Faktory ovlivňující rozhodování stakeholderů: Experimenty, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty

Přiložené soubory