D 2020

Selbstevaluation als Instrument zur Förderung der Lerner- und Lehrerautonomie im Fremdsprachenunterricht

VELIČKOVÁ, Jana

Basic information

Original name

Selbstevaluation als Instrument zur Förderung der Lerner- und Lehrerautonomie im Fremdsprachenunterricht

Name in Czech

Sebehodnocení jako nástroj na podporu autonomie žáků a učitelů ve výuce cizích jazyků

Name (in English)

Self-evaluation as an instrument to promote learner and teacher autonomy in foreign language teaching

Authors

VELIČKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Hamburg, Tradition und Erneuerung: Sprachen, Sprachvermittlung und Sprachwissenschaft, p. 359-368, 10 pp. 2020

Publisher

Verlag Dr. Kovač

Other information

Language

German

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Germany

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/20:00116561

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-3-339-11110-4

Keywords (in Czech)

autonomie žáka; autonomnie učitele; sebehodnocení

Keywords in English

learner autonomy; teacher autonomy; self-assessment

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 9/3/2021 17:36, Dana Nesnídalová

Abstract

In the original language

Selbstevaluation - eins der aktuellen Schlagwörter im Bereich Evaluation im Fremdsprachenunterricht, denn wie auch durch zahlreiche Forschungen nachgewiesen und bestätigt wurde, gewinnt der Unterricht durch Selbstevaluation in vieler Hinsicht an neuer Qualität, und zwar vor allem dank ihres Potenzials die Lernerautonomie entfalten zu können. Die Lernerautonomie hängt jedoch zugleichstark von der Herausbildung der Lehrerautonomie ab. Das Ziel des Textes ist es, die Beziehung zwischen (der Entwicklung) der Autonomie von Lernenden und Lehrenden in diesem Zusammenhang zu erläutern und Wege aufzuzeigen, wie die Entwicklung dieser beiden Autonomien durch Selbstbewertungsinstrumente im Bereich des Fremdsprachenunterrichts gefördert werden kann.

In Czech

Sebehodnocení – jeden z v současné době často diskutovaných pojmů v oblasti hodnocení ve výuce cizích jazyků. Jak bylo prokázáno a potvrzeno řadou výzkumů, tak prostřednictvím sebehodnocení získává výuka v mnoha ohledech novou kvalitu, zejména díky svému potenciálu rozvíjet autonomii žáka. Zároveň však autonomie žáka silně závisí na vývoji autonomie učitelů. Cílem textu je vysvětlit vztah mezi (rozvíjením) autonomie žáků a učitelů v této souvislosti a ukázat způsoby, jak lze rozvoj těchto dvou autonomií v oblasti výuky cizích jazyků podporovat pomocí nástrojů sebehodnocení.

In English

Self-evaluation - one of the most recent terms in the field of evaluation in foreign language teaching. In line with the results of many researches, it can with no doubt be argued that teaching through self-evaluation is gaining a new quality in many ways. The aim of the present paper is to explain the relationship between (the development) of learner and teacher autonomy in this context and to present ways how to promote the development of these two autonomies through self-evaluation tools in the area of foreign language teaching. In order to reach this goal, the context of foreign language teaching has recently been extended to the area of teacher training, because this is exactly where the whole learning autonomy development story begins.

Links

MUNI/A/0925/2019, interní kód MU
Name: Učení a vyučování cizím jazykům ve výzkumu (Acronym: AKTEV IX)
Investor: Masaryk University, Category A