Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1683198, author = {Češková, Tereza}, article_location = {Praha}, article_number = {2}, doi = {http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2020.1636}, keywords = {problem-solving competence; critical incident; problem-oriented task; primary education; interaction}, language = {cze}, issn = {0031-3815}, journal = {Pedagogika}, title = {Když potenciálně rozvíjející situace nerozvíjí: kritické didaktické incidenty v problémově orientované výuce}, url = {http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2020.1636}, volume = {70}, year = {2020} }
TY - JOUR ID - 1683198 AU - Češková, Tereza PY - 2020 TI - Když potenciálně rozvíjející situace nerozvíjí: kritické didaktické incidenty v problémově orientované výuce JF - Pedagogika VL - 70 IS - 2 SP - 197-223 EP - 197-223 PB - PdF UK v Praze SN - 00313815 KW - problem-solving competence KW - critical incident KW - problem-oriented task KW - primary education KW - interaction UR - http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2020.1636 L2 - http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2020.1636 N2 - Ukazuje se, že pro učitele jsou kompetence stále nesrozumitelné a ve výuce obtížně uchopitelné a že jejich rozvíjení u žáků je tím potenciálně omezeno. Tato studie se zaměřuje na kompetenci k řešení problémů, konkrétně pak na situace, které mají potenciál tuto kompetenci u žáků rozvíjet (tj. na problémově orientované situace, v jejichž jádru stojí problémově orientované úlohy). To, že učitel ve výuce využije problémově orientované učební úlohy, automaticky neznamená, že tím u žáků kompetenci k řešení problémů rozvíjí. Cílem článku je proto popsat, co způsobuje, že přestože výuka obsahuje úlohy nesoucí potenciál danou kompetenci rozvíjet, tento potenciál není využit. Metody. Zkoumáno je 19 výukových situací identifikovaných v 10 vyučovacích hodinách přírodovědy, které stavěly na problémově orientovaných úlohách, avšak zároveň nebyly hodnoceny jako rozvíjející. Pomocí mikroanalytického přístupu metodou analýzy kritických didaktických incidentů jsou ukázány konkrétní podoby průběhu problémově orientovaných situací ve výuce s cílem pojmenovat opakující se jevy, kvůli nimž jejich potenciál není využit. Výsledky. Dominantní skupinou incidentů bylo přílišné vztahování aktivity na učitele, které se projevovalo tím, že učitel natolik žáky provázel řešením úlohy, že ji de facto řešil sám. Ve studii jsou podrobně ukázány mechanismy, jak a za jakých okolností k tomuto a dalším incidentům docházelo. Pojmenování některých jevů, které oslabují rozvíjení klíčových kompetencí ve výuce, může pomoci ukázat, čeho se v praxi vyvarovat. ER -
ČEŠKOVÁ, Tereza. Když potenciálně rozvíjející situace nerozvíjí: kritické didaktické incidenty v problémově orientované výuce (When Potentially Developing Situations do Not Develop: Critical Didactic Incidents in Problem-oriented Instruction). \textit{Pedagogika}. Praha: PdF UK v Praze, 2020, vol.~70, No~2, p.~197-223. ISSN~0031-3815. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23362189.2020.1636.
|