ČEŠKOVÁ, Tereza. Když potenciálně rozvíjející situace nerozvíjí: kritické didaktické incidenty v problémově orientované výuce (When Potentially Developing Situations do Not Develop: Critical Didactic Incidents in Problem-oriented Instruction). Pedagogika. Praha: PdF UK v Praze, vol. 70, No 2, p. 197-223. ISSN 0031-3815. doi:10.14712/23362189.2020.1636. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Když potenciálně rozvíjející situace nerozvíjí: kritické didaktické incidenty v problémově orientované výuce
Name in Czech Když potenciálně rozvíjející situace nerozvíjí: kritické didaktické incidenty v problémově orientované výuce
Name (in English) When Potentially Developing Situations do Not Develop: Critical Didactic Incidents in Problem-oriented Instruction
Authors ČEŠKOVÁ, Tereza (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pedagogika, Praha, PdF UK v Praze, 2020, 0031-3815.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/20:00114345
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2020.1636
Keywords (in Czech) kompetence k řešení problémů; kritický incident; problémově orientovaná úloha; primární vzdělávání; interakce
Keywords in English problem-solving competence; critical incident; problem-oriented task; primary education; interaction
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 16/3/2021 15:19.
Abstract
Ukazuje se, že pro učitele jsou kompetence stále nesrozumitelné a ve výuce obtížně uchopitelné a že jejich rozvíjení u žáků je tím potenciálně omezeno. Tato studie se zaměřuje na kompetenci k řešení problémů, konkrétně pak na situace, které mají potenciál tuto kompetenci u žáků rozvíjet (tj. na problémově orientované situace, v jejichž jádru stojí problémově orientované úlohy). To, že učitel ve výuce využije problémově orientované učební úlohy, automaticky neznamená, že tím u žáků kompetenci k řešení problémů rozvíjí. Cílem článku je proto popsat, co způsobuje, že přestože výuka obsahuje úlohy nesoucí potenciál danou kompetenci rozvíjet, tento potenciál není využit. Metody. Zkoumáno je 19 výukových situací identifikovaných v 10 vyučovacích hodinách přírodovědy, které stavěly na problémově orientovaných úlohách, avšak zároveň nebyly hodnoceny jako rozvíjející. Pomocí mikroanalytického přístupu metodou analýzy kritických didaktických incidentů jsou ukázány konkrétní podoby průběhu problémově orientovaných situací ve výuce s cílem pojmenovat opakující se jevy, kvůli nimž jejich potenciál není využit. Výsledky. Dominantní skupinou incidentů bylo přílišné vztahování aktivity na učitele, které se projevovalo tím, že učitel natolik žáky provázel řešením úlohy, že ji de facto řešil sám. Ve studii jsou podrobně ukázány mechanismy, jak a za jakých okolností k tomuto a dalším incidentům docházelo. Pojmenování některých jevů, které oslabují rozvíjení klíčových kompetencí ve výuce, může pomoci ukázat, čeho se v praxi vyvarovat.
Abstract (in English)
Teachers often consider the concept of competences incomprehensible and diffi cult to grasp in instruction. Th e development of pupils’ competences is thus potentially limited. Th e study focuses on the problem-solving competence (PSC), specifi cally on learning situations that potentially develop pupils’ PSC (i.e. problem-oriented situations with a problem task at their core). However, the fact that a teacher uses problem tasks in instruction does not automatically mean that pupils’ PSC is developed. Aim: Th e study aims to describe what causes the loss of the potential of problem-oriented situations to develop pupils’ PSC. Methods: 19 problem-oriented learning situations that had been identifi ed in ten primary science lessons and were not found to actually develop PSC were researched. Using critical didactic incident analysis, concrete forms of problem-oriented learning situations are described to capture the recurrent phenomena that cause the situations to lose their potential to develop PSC. Results: Th e dominant group of incidents was characterized by an excessive concentration of activity in the teacher – they guided pupils through the solving process so much that they solved the task de facto on their own. Th e study describes the mechanism of how this and other incidents came about. Describing some phenomena that reduce the development of PSC might help to show what should be avoided in instruction.
Links
GA20-13038S, research and development projectName: Produktivní kultura vyučování a učení
Investor: Czech Science Foundation, On productive culture of teaching and learning
PrintDisplayed: 19/4/2024 06:07