c 2020

Virtual and Immersive Environments

STACHOŇ, Zdeněk, Petr KUBÍČEK a Lukáš HERMAN

Základní údaje

Originální název

Virtual and Immersive Environments

Autoři

STACHOŇ, Zdeněk (203 Česká republika, garant, domácí), Petr KUBÍČEK (203 Česká republika, domácí) a Lukáš HERMAN (203 Česká republika, domácí)

Vydání

3rd Quarter 2020 Edition. Ithaca, New York, The Geographic Information Science & Technology Body of Knowledge, 2020

Nakladatel

UCGIS

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Učební texty pomůcky (vč. dílčích kapitol v učebnicích)

Obor

10508 Physical geography

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

on-line verze kapitoly

Kód RIV

RIV/00216224:14310/20:00116590

Organizační jednotka

Přírodovědecká fakulta

DOI

http://dx.doi.org/10.22224/gistbok/2020.3.9

Klíčová slova anglicky

interactive design techniques; virtual reality; immersion; head-mounted display; cognition; CAVE

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 3. 2021 20:50, RNDr. Lukáš Herman, Ph.D.

Anotace

V originále

A virtual environment (VE) is a 3D computer-based simulation of a real or imagined environment in which users can navigate and interactive with virtual objects. VEs have found popular use in communicating geographic information for a variety of domain applications. This entry begins with a brief history of virtual and immersive environments and an introduction to a common framework used to describe characteristics of VEs. Four design considerations for VEs then are reviewed: cognitive, methodological, social, and technological. The cognitive dimension involves generating a strong sense of presence for users in a VE, enabling users to perceive and study represented data in both virtual and real environments. The methodological dimension covers methods in collecting, processing, and visualizing data for VEs. The technological dimension surveys different VE hardware devices (input, computing, and output devices) and software tools (desktop and web technologies). Finally, the social dimension captures existing use cases for VEs in geo-related fields, such as geography education, spatial decision support, and crisis management.
Zobrazeno: 16. 11. 2024 11:13