SUCHÁNEK, Pavel a Tomáš VALEŠ. Between ‘gout grec’ and ‘diverse maniere’ : Neoclassical Decorative Arts in Central Europe in the Second Half of the 18th Century. Studi Neoclassici Rivista Internazionale. roč. 8, č. 1, s. 9-19. ISSN 2420-8264. doi:10.19272/202011901001. 2020.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Between ‘gout grec’ and ‘diverse maniere’ : Neoclassical Decorative Arts in Central Europe in the Second Half of the 18th Century
Autoři SUCHÁNEK, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí) a Tomáš VALEŠ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Studi Neoclassici Rivista Internazionale, 2020, 2420-8264.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Itálie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/20:00114350
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.19272/202011901001
Klíčová slova anglicky Neoclassicism; Decorative Arts; Interior Decorations; Design Work; 18th Century; Central Europe; Habsburg Monarchy; Moravia
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 11. 4. 2021 21:09.
Anotace
The study explores the influence the Italian antiquarian tradition (Giovanni Battista Piranesi, Giocondo Albertolli, Carlo Antonini etc.) in the example of a group of artworks created by several artists in one province of the Habsburg Empire. The first part of the study focuses on several designs and works of decorative art that lie on the edge between painting, sculpture, and decorative art. The second part seeks to interpret the findings of the analysis in the wider context of contemporary Enlightenment reforms, the formation of modern institutions, and, generally, the transformation of the Habsburg Monarchy’s cultural policy in the period towards the end of Empress Maria Theresa’s rule (1740-1780) and the beginning of that of Emperor Joseph II (1780-1790). The article concludes by reflecting on the nature of transcultural transfers in the late 18th century, defined, on the one hand, by the Enlightenment ideal of a universal culture and, on the other, by relatively overt efforts to create a local, to some degree ‘nationalised’, interpretation of that ideal.
Návaznosti
GA20-09541S, projekt VaVNázev: Dějiny umění na Moravě: Morava v dějinách umění (Akronym: Dějiny umění na Moravě)
Investor: Grantová agentura ČR, Dějiny umění na Moravě: Morava v dějinách umění
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 14:22