Klíčová slova česky
nedoslýchavost, hluchota, sluchadla, kochleární implantáty, bezdrátová technologie, orální metody, český znakový jazyk, čtení s porozuměním
V originále
V textu jsou vymezeny základní pojmy týkající se kompenzace sluchových vad. Představeny jsou aktuální možnosti sluchové protetiky a jejich využití v běžném životě jedince a v procesu vzdělávání, včetně bezdrátové technologie. Dále je zde věnován prostor vymezení komunikačních systémů – vizuálně-motorických a auditivně-orálních. Volba příslušného systému komunikace se odvíjí od individuálních potřeb konkrétního jedince. Snahou autorek textu je poukázat na důležitost rozvoje funkční komunikace a vybudování funkční gramotnosti u jedince s postižením sluchu. Předložený materiál by měl primárně sloužit jako studijní opora, která by měla navazovat na výklad realizovaný ve výuce.
Česky
V textu jsou vymezeny základní pojmy týkající se kompenzace sluchových vad. Představeny jsou aktuální možnosti sluchové protetiky a jejich využití v běžném životě jedince a v procesu vzdělávání, včetně bezdrátové technologie. Dále je zde věnován prostor vymezení komunikačních systémů – vizuálně-motorických a auditivně-orálních. Volba příslušného systému komunikace se odvíjí od individuálních potřeb konkrétního jedince. Snahou autorek textu je poukázat na důležitost rozvoje funkční komunikace a vybudování funkční gramotnosti u jedince s postižením sluchu. Předložený materiál by měl primárně sloužit jako studijní opora, která by měla navazovat na výklad realizovaný ve výuce.
Anglicky
The text defines the basic concepts related to the compensation of hearing impairment. There are presented current possibilities of auditory prosthetics and it´s use in the everyday life of an individual and also in the educational process, including wireless technologies. Another part is devoted to the communication system option – visual-motor and auditory-social. The choice of the appropriate communication system depends on the individual needs. The authors main goal is to stress the importance of the early functional communication launching and also the of functional literacy in individuals with hearing impairment. The presented material should be used as a study support, which could follow the interpretation carried out during teaching session.