Detailed Information on Publication Record
2020
Řízení třídy: studenti učitelství a jejich provázející učitelé
VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ, Josef LUKAS, Jan MAREŠ, Lucie ŠKARKOVÁ et. al.Basic information
Original name
Řízení třídy: studenti učitelství a jejich provázející učitelé
Name (in English)
Classroom Management: Student Teachers and Mentor Teachers
Authors
VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Kateřina LOJDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Josef LUKAS (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan MAREŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Lucie ŠKARKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš KOHOUTEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr KVĚTON (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, 278 pp. Pedagogický výzkum, sv. 1, 2020
Publisher
Munipress
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/20:00114352
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-9651-6
Keywords (in Czech)
Řízení třídy; management chování; management výuky; potřeba kognitivního uzavření; smíšený výzkum; studenti učitelství; provázející učitelé; druhý stupeň základního vzdělávání
Keywords in English
Classroom management; behavioral management; instructional management; need for closure; mixed methods; student teachers; mentor teachers; lower secondary education
Tags
Reviewed
Změněno: 12/3/2021 12:22, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
V originále
Úspěšnost v řízení třídy je jedním z faktorů, které u začínajících učitelů rozhodují o tom, zda setrvají v profesi, a u zkušenějších učitelů o jejich spokojenosti s profesí. Začínající učitelé se často cítí na řízení třídy studiem nepřipraveni, a to i přes to, že absolvují praxe na školách. Není-li však učitel s to řídit úspěšně třídu, nevytváří podmínky pro efektivní učení žáků. Cílem monografie je přispět k poznání řízení třídy u studentů učitelství a u jejich provázejících učitelů při výuce na druhém stupni základní školy. Řízení třídy jsme zkoumali pomocí pozorování, rozhovorů a dotazníků a sledovali jej z hlediska chování žáků, vedení výuky, reaktivních i proaktivních strategií. Výsledky ukazují také vztah mezi osobnostní charakteristikou potřeby kognitivního uzavření a řízením třídy.
In English
Classroom management is one of the decisive factors in the case of beginning teachers regarding whether they remain in the profession and in the case of experienced teachers regarding their satisfaction in the profession. For beginning teachers, it is an area that they seldom learnt at their faculties and that they learn first in their teaching practice. Yet when teachers are not able to manage their class, they are not able to teach their pupils something either. The monograph presents findings about student teachers in their teaching practice and their mentor teachers at lower secondary schools. Our research is based on classroom observation, interviews, and questionnaires. We study behavioural and instructional management and describe their relation to need for closure.
Links
GA16-02177S, research and development project |
|