VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ, Josef LUKAS, Jan MAREŠ, Lucie ŠKARKOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Petr KVĚTON and Stanislav JEŽEK. Řízení třídy: studenti učitelství a jejich provázející učitelé (Classroom Management: Student Teachers and Mentor Teachers). 1st ed. Brno: Munipress, 2020, 278 pp. Pedagogický výzkum, sv. 1. ISBN 978-80-210-9651-6. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9652-2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Řízení třídy: studenti učitelství a jejich provázející učitelé
Name (in English) Classroom Management: Student Teachers and Mentor Teachers
Authors VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Kateřina LOJDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Josef LUKAS (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan MAREŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Lucie ŠKARKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš KOHOUTEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr KVĚTON (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, 278 pp. Pedagogický výzkum, sv. 1, 2020.
Publisher Munipress
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/20:00114352
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-9651-6
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9652-2020
Keywords (in Czech) Řízení třídy; management chování; management výuky; potřeba kognitivního uzavření; smíšený výzkum; studenti učitelství; provázející učitelé; druhý stupeň základního vzdělávání
Keywords in English Classroom management; behavioral management; instructional management; need for closure; mixed methods; student teachers; mentor teachers; lower secondary education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594. Changed: 12/3/2021 12:22.
Abstract
Úspěšnost v řízení třídy je jedním z faktorů, které u začínajících učitelů rozhodují o tom, zda setrvají v profesi, a u zkušenějších učitelů o jejich spokojenosti s profesí. Začínající učitelé se často cítí na řízení třídy studiem nepřipraveni, a to i přes to, že absolvují praxe na školách. Není-li však učitel s to řídit úspěšně třídu, nevytváří podmínky pro efektivní učení žáků. Cílem monografie je přispět k poznání řízení třídy u studentů učitelství a u jejich provázejících učitelů při výuce na druhém stupni základní školy. Řízení třídy jsme zkoumali pomocí pozorování, rozhovorů a dotazníků a sledovali jej z hlediska chování žáků, vedení výuky, reaktivních i proaktivních strategií. Výsledky ukazují také vztah mezi osobnostní charakteristikou potřeby kognitivního uzavření a řízením třídy.
Abstract (in English)
Classroom management is one of the decisive factors in the case of beginning teachers regarding whether they remain in the profession and in the case of experienced teachers regarding their satisfaction in the profession. For beginning teachers, it is an area that they seldom learnt at their faculties and that they learn first in their teaching practice. Yet when teachers are not able to manage their class, they are not able to teach their pupils something either. The monograph presents findings about student teachers in their teaching practice and their mentor teachers at lower secondary schools. Our research is based on classroom observation, interviews, and questionnaires. We study behavioural and instructional management and describe their relation to need for closure.
Links
GA16-02177S, research and development projectName: Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich cvičných učitelů) na druhém stupni základní školy
Investor: Czech Science Foundation, Classroom Management Strategies of Student Teachers and Experienced Teachers (Their Mentors) in Lower Secondary Education
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
1726-15-2529-1-10-20201027.pdf Licence Creative Commons  File version Vlčková, K. 12/3/2021

Properties

Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1683999/1726-15-2529-1-10-20201027.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1683999/1726-15-2529-1-10-20201027.pdf
Address within Manager
https://is.muni.cz/auth/publication/1683999/1726-15-2529-1-10-20201027.pdf?info
Address within Manager for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1683999/1726-15-2529-1-10-20201027.pdf?info
Uploaded/Created
Fri 12/3/2021 12:22, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
  • a concrete person doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154
  • a concrete person PhDr. Josef Lukas, Ph.D., učo 17887
  • a concrete person doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., učo 18832
  • a concrete person Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D., učo 19783
  • a concrete person Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918
  • a concrete person doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
  • a concrete person Mgr. Lucie Škarková, Ph.D., učo 52296
  • a concrete person doc. PhDr. Petr Květon, Ph.D., učo 8622
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154
  • a concrete person PhDr. Josef Lukas, Ph.D., učo 17887
  • a concrete person doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., učo 18832
  • a concrete person Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D., učo 19783
  • a concrete person Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918
  • a concrete person doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
  • a concrete person Mgr. Lucie Škarková, Ph.D., učo 52296
  • a concrete person doc. PhDr. Petr Květon, Ph.D., učo 8622
Attributes
 

1726-15-2529-1-10-20201027.pdf

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1683999/1726-15-2529-1-10-20201027.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1683999/1726-15-2529-1-10-20201027.pdf
File type
PDF (application/pdf)
Size
10,6 MB
Hash md5
85faacc0a11256054707c4da9548ee35
Uploaded/Created
Fri 12/3/2021 12:22

1726-15-2529-1-10-20201027.txt

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1683999/1726-15-2529-1-10-20201027.txt
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1683999/1726-15-2529-1-10-20201027.txt
File type
plain text (text/plain)
Size
716,1 KB
Hash md5
52321c2c5713d6c579ef513af47b56a0
Uploaded/Created
Fri 12/3/2021 12:29
Print
Report a file uploaded without authorization. Displayed: 25/4/2024 11:05