Aktuální trendy v muzejní prezentaci a edukaci IV. : Oborové didaktiky v muzeu (online konference)
MIKULÁŠKOVÁ, Monika, Lucie JAGOŠOVÁ, Jitka PEŠKOVÁ, Tomáš DROBNÝ and Michaela ZÁLEŠÁKOVÁ. Aktuální trendy v muzejní prezentaci a edukaci IV. : Oborové didaktiky v muzeu (online konference) (Current trends in museum presentations and education IV. : Field didactics in the museum (online conference)). 2020. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Aktuální trendy v muzejní prezentaci a edukaci IV. : Oborové didaktiky v muzeu (online konference) |
Name (in English) | Current trends in museum presentations and education IV. : Field didactics in the museum (online conference) |
Authors | MIKULÁŠKOVÁ, Monika (203 Czech Republic), Lucie JAGOŠOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jitka PEŠKOVÁ (203 Czech Republic), Tomáš DROBNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Michaela ZÁLEŠÁKOVÁ (203 Czech Republic). |
Edition | 2020. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Organization of a conference |
Field of Study | 60500 6.5 Other Humanities and the Arts |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14210/20:00116639 |
Organization unit | Faculty of Arts |
Keywords (in Czech) | muzejní pedagogika; muzejní edukace; muzejní prezentace; muzejní didaktika; oborové didaktiky |
Keywords in English | museum pedagogy; museum education; museum presentation; museum didactics; field didactics |
Tags | rivok |
Changed by | Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 10/3/2021 14:15. |
Abstract |
---|
Muzea zastřešují širokou škálu oblastí a oborů působení člověka, od zaměření přírodovědného, přes technické až po humanitní. Návštěvníkům zprostředkovávají konkrétní obory a témata za efektivního využití sbírkových předmětů, substitutů a dalších didaktických prostředků. V působení muzeí se tak přirozeně propojuje věda a edukace, což vede k logické spolupráci expertů na vzdělávací obsah (zástupci vědních disciplín v muzeu, kurátoři) a na muzejně-didaktické zprostředkování tohoto obsahu (muzejní pedagogové, lektoři). Oborové didaktiky v muzeu tak spojují popularizaci vědeckých výsledků a adekvátní formy jejich zprostředkování pro různorodé publikum, a to za přihlédnutí k možnostem a specifikům jednotlivých vědních oborů a jejich sbírkových předmětů. Online konference, vysílaná z Brna z vily Löw-Beer (Muzeum Brněnska) otevírá prostor pro prezentaci jednotlivých oborových didaktik v muzeu, od jejich potenciálu až po různorodé limity při prezentaci a edukaci – např. od úskalí interpretace témat „těžké“ historie nebo kontroverzních témat, přes některé obtížně uchovávatelné a prezentovatelné exponáty z přírodovědných sbírek, nefunkční technické exponáty až po oborové sbírky, jejichž deviza nespočívá v estetické atraktivitě nebo emocionalitě působení. |
Abstract (in English) |
---|
Museums cover a wide range of areas and fields of human activity, from the focus of science, through technology to humanities. They mediate specific fields and topics to visitors with the effective use of collection objects, substitutes and other didactic means. In the operation of museums, science and education naturally connect, which leads to the logical cooperation of experts on educational content (representatives of scientific disciplines in the museum, curators) and on museum-didactic mediation of this content (museum teachers, lecturers). The field didactics in the museum thus combine the popularization of scientific results and adequate forms of their mediation for a diverse audience, taking into account the possibilities and specifics of individual scientific disciplines and their collection objects. The online conference, broadcasted from Brno from the Löw-Beer Villa (Brno Region Museum) opens up space for the presentation of individual subject didactics in the museum, from their potential to various limits in presentation and education - eg from the difficulties of interpreting "difficult" history topics or controversial topics. , despite some difficult - to - store and present exhibits from scientific collections, non - functional technical exhibits to professional collections, the motto of which does not lie in the aesthetic attractiveness or emotionality of the operation. |
Links | |
---|---|
MUNI/A/0839/2019, interní kód MU | Name: Archeologické terénní prospekce, exkavace, dokumentace a muzejní prezentace IX |
Investor: Masaryk University, Category A |
PrintDisplayed: 30/7/2024 03:25