KHURI, Ziyad. Burnout among teacher – theory and research. In The College of Sakhnin – Academic College for Teacher Education. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Burnout among teacher – theory and research
Authors KHURI, Ziyad.
Edition The College of Sakhnin – Academic College for Teacher Education, 2018.
Other information
Type of outcome Requested lectures
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Keywords (in Czech) učitelé; syndrom vyhoření; kultura školy; školní prostředí; pracovní život učitelů; arabské školy v Izraeli
Keywords in English teachers; burnout syndrome; school culture; teacher worklife; school environment; Arab schools in Israel
Changed by Changed by: Mgr. Ziyad Khuri, Ph.D., učo 144266. Changed: 14/10/2020 23:13.
Abstract
Despite the enormous amount of studies on burnout in educational professions, there are still no studies on burnout among Israeli-Arab elementary teachers. The purpose of this study was to examine how teachers’ burnout is related to different organizational variables such as workload, control, leadership collaboration, collegial support, etc. The Maslach Burnout Inventory, which was used to measure dimensions of teachers’ burnout, consisted of three subscales: emotional exhaustion, personal accomplishment, and depersonalization. Participants of this study were 372 (all female) teachers who completed inventories. The findings showed that all burnout dimensions were either positively or negatively related to independent variables. Teachers reported high levels of burnout. The results of multiple regression analysis indicated that three dimensions of teacher burnout were affected differently from four predictor variables. Findings indicated that for the emotional exhaustion, workload, leadership collaboration and student relations; for depersonalization dimension, only the student relations and finally for the personal accomplishment dimension, control, and student relations were significant predictors.
Abstract (in Czech)
Studií, které se věnují vyhoření u pedagogických profesí, existuje velké množství, ale žádná dosud nezkoumala tento syndrom mezi učiteli arabské národnosti v Izraeli. Účelem naší studie bylo z jistit, nakolik souvisí vyhoření s různými organizačními proměnnými, jako je pracovní zátěž, kontrola, spolupracující vedení, kolegiální podpora a podobně. Dotazník vyhoření podle Maslachové, který jsme pro měření dimenzí vyhoření použili, sestává z trojice dílčích škál: emočního vyčerpání, depersonalizace a osobní výkonnosti. Dotazník vyplnilo 372 učitelek a lze konstatovat, že vykazovaly relativně vysokou míru vyhoření. Výsledky ukazují, že všechny dimenze vyhoření souvisejí se zmíněnými nezávislými proměnnými, ať pozitivně nebo negativně. Vícenásobná regresní analýza potvrdila, že dimenze vyhoření jsou proměnnými ovlivněny různě – pro emoční vyčerpání byly významnými prediktory zátěž, podíl na vedení a vztahy se žáky; pro depersonalizaci byly z jištěny jako signifikantní prediktory pouze vztahy se žáky; pro osobní výkonnost pak kontrola a vztahy se žáky.
PrintDisplayed: 8/8/2024 11:45