k 2020

Art Education in Distance Learning in Kindergartens in the Czech Republic

STROUHALOVÁ, Magda

Basic information

Original name

Art Education in Distance Learning in Kindergartens in the Czech Republic

Authors

STROUHALOVÁ, Magda

Edition

International Virtual Conference. Czech Section of INSEA. ART EDUCATION IN THE TIME OF CORONAVIRUS REFLECTING ON TODAY, ANTICIPATING TOMORROW, 2020

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

umění, mateřská škola, distanční vzdělávání, estetika, zprostředkování umění, výtvarná činnost, rámcový vzdělávací program

Keywords in English

arts, kindergarten, distance learning, aesthetics, art mediation, art activity, Framework Education Program

Tags

International impact
Změněno: 2/3/2021 23:12, Mgr. Magda Strouhalová

Abstract

V originále

The paper deals with teaching of art education of children in Czech kindergartens using distance education. It reflects the current situation of full-time teaching of art education, and ascertains what the possibilities and forms of teaching in distance mode are, how to share teaching material, what inspirational sources for material creation can be including demonstrations and possibilities of mediating art in order to maintain aesthetic and creative art activity. It is based on the Framework Educational Programme for Preschool Education, and it considers aspects of incorporation of distance education. It also introduces the issue from the parents‘ point of view as parents are indispensable partners in distance education, for both the teacher and the child, and it describes what the associated risks are.

In Czech

Příspěvek se zaobírá výukou výtvarné výchovy dětí v českých mateřských školách při využití distančního vzdělávání. Reflektuje současnou situaci prezenční výuky výtvarné výchov a zjišťuje, jaké jsou možnosti a formy výuky v distančním režimu, jak sdílet výukový materiál, jaké mohou být inspirační zdroje pro tvorbu materiálu včetně ukázek i možností zprostředkování umění, aby byla zachována estetická a tvůrčí výtvarná aktivita. Oporu hledá v Rámcovém vzdělávacím programu předškolního vzdělávání a zamýšlí se nad aspekty zakomponování distančního vzdělávání. Na problematiku nahlíží i z pohledu rodičů, kteří jsou v distančním vzdělávaní neopomenutelní partneři jak učitele, tak i dítěte samotného, a popisuje, jaká jsou s tím spojená rizika.