Detailed Information on Publication Record
2020
Art Education in Distance Learning in Kindergartens in the Czech Republic
STROUHALOVÁ, MagdaBasic information
Original name
Art Education in Distance Learning in Kindergartens in the Czech Republic
Authors
STROUHALOVÁ, Magda
Edition
International Virtual Conference. Czech Section of INSEA. ART EDUCATION IN THE TIME OF CORONAVIRUS REFLECTING ON TODAY, ANTICIPATING TOMORROW, 2020
Other information
Language
English
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
umění, mateřská škola, distanční vzdělávání, estetika, zprostředkování umění, výtvarná činnost, rámcový vzdělávací program
Keywords in English
arts, kindergarten, distance learning, aesthetics, art mediation, art activity, Framework Education Program
Tags
International impact
Změněno: 2/3/2021 23:12, Mgr. Magda Strouhalová
V originále
The paper deals with teaching of art education of children in Czech kindergartens using distance education. It reflects the current situation of full-time teaching of art education, and ascertains what the possibilities and forms of teaching in distance mode are, how to share teaching material, what inspirational sources for material creation can be including demonstrations and possibilities of mediating art in order to maintain aesthetic and creative art activity. It is based on the Framework Educational Programme for Preschool Education, and it considers aspects of incorporation of distance education. It also introduces the issue from the parents‘ point of view as parents are indispensable partners in distance education, for both the teacher and the child, and it describes what the associated risks are.
In Czech
Příspěvek se zaobírá výukou výtvarné výchovy dětí v českých mateřských školách při využití distančního vzdělávání. Reflektuje současnou situaci prezenční výuky výtvarné výchov a zjišťuje, jaké jsou možnosti a formy výuky v distančním režimu, jak sdílet výukový materiál, jaké mohou být inspirační zdroje pro tvorbu materiálu včetně ukázek i možností zprostředkování umění, aby byla zachována estetická a tvůrčí výtvarná aktivita. Oporu hledá v Rámcovém vzdělávacím programu předškolního vzdělávání a zamýšlí se nad aspekty zakomponování distančního vzdělávání. Na problematiku nahlíží i z pohledu rodičů, kteří jsou v distančním vzdělávaní neopomenutelní partneři jak učitele, tak i dítěte samotného, a popisuje, jaká jsou s tím spojená rizika.