PANČOCHA, Karel. Pyramidové školení rodičů v behaviorální intervenci - přehledová studie (Pyramidal parent training of behavioral interventions - literature review). In VIII. OLOMOUCKÉ SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DNY. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pyramidové školení rodičů v behaviorální intervenci - přehledová studie
Name in Czech Pyramidové školení rodičů v behaviorální intervenci - přehledová studie
Name (in English) Pyramidal parent training of behavioral interventions - literature review
Authors PANČOCHA, Karel.
Edition VIII. OLOMOUCKÉ SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DNY, 2020.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Program konference
Organization unit Faculty of Education
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 30/3/2021 14:02.
Abstract
Efektivní intervence u dětí s poruchou autistického spektra (PAS) vyžaduje spolupráci mezi rodiči, pečovateli, pedagogickými pracovníky a terapeuty. Praktické dovednosti, které se žáci naučí např. ve školním prostředí je zapotřebí aktivně procvičovat v tzv. přirozeném prostředí, což u většiny žáků zahrnuje jejich domov a další místa, kde se dítě pravidelně nachází. Pouze tak může dojít ke generalizací – zobecnění nově nabytých dovedností a jejich využívání v prostředích, pro která jsou určena. Generalizaci dovedností mohou výrazně napomoci proškolení rodiče, kteří využívají při práci s dítětem stejných technik, jako učitelé nebo terapeuti. Vzhledem k obecnému nedostatku školitelů, kteří by mohli rodiče a další pečující osoby v behaviorálních intervencích vzdělávat, se jako možné jeví využití pyramidového systému rodičovských školení (Pyramidal Parent Training), kdy zaškolení rodiče proškolují v základních postupech další „nové“ rodiče nebo rodinné příslušníky. Možnosti a limity tohoto postupu představíme formou přehledové studie zahraničních výzkumů provedených v této oblasti mezi lety 1980–2019.
Abstract (in English)
Effective intervention in children with autism spectrum disorder (ASD) requires cooperation between parents, carers, educators and therapists. The practical skills that pupils learn, for example in the school environment, need to be actively practiced in the so-called natural environment, which for most pupils includes their home and other places where the child regularly interacts. Only in this way can generalizations take place - the generalization of newly acquired skills and their use in the environments for which they are intended. The generalization of skills can be greatly aided by trained parents who use the same techniques when working with a child as teachers or therapists. Due to the general lack of trainers who could educate parents and other carers in behavioral interventions, it seems possible to use the Pyramidal Parent Training system, where trained parents train other "new" parents or family members in basic procedures. We will present the possibilities and limits of this procedure in the form of a literature review of research conducted in this area between 1980–2019.
Links
MUNI/A/1445/2019, interní kód MUName: Výzkum behaviorálních přístupů v učení u dětí s poruchami autistického spektra a jinými neurovývojovými poruchami
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 27/4/2024 16:26