JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Petr NAJVAR and Darina JIROTKOVÁ. The Same and the Different: On Semantization and Instrumentalization Practices in the (Maths) Classroom. SAGE open. 2020, vol. 10, No 3, p. 1-12. ISSN 2158-2440. Available from: https://dx.doi.org/10.1177/2158244020950380.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The Same and the Different: On Semantization and Instrumentalization Practices in the (Maths) Classroom
Name in Czech Vyjádřit totéž jinak: Semantizace a instrumentalizace ve výuce (matematiky)
Authors JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jan SLAVÍK (203 Czech Republic), Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Darina JIROTKOVÁ (203 Czech Republic).
Edition SAGE open, 2020, 2158-2440.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher United States of America
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 1.356
RIV identification code RIV/00216224:14410/20:00114368
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.1177/2158244020950380
UT WoS 000563212000001
Keywords (in Czech) obsah vzdělávání; vyučování; učení; semantizace; instrumentalizace; didaktika
Keywords in English educational content; teaching; learning; semantization; instrumentalization; didactics
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 15/3/2021 18:04.
Abstract
There is no education without content. Teaching and learning in schools is devoted to “something,” not to “nothing” or “anything.” The more heterogeneous, multicultural, and multilingual the classroom, the more semantization of educational content within teaching and learning is needed. Therefore, the role of various languages in the classroom is revisited. In this article, we elaborate on the theory of language-sensitive content transformation and introduce the concept of operational isomorphism and its potential in the field of didactics, research on teaching, and learning and teacher education. Using a case study of mathematics teaching, we illustrate, how students can benefit from semantization and instrumentalization practices in the classroom and how these processes take the form of extensional deconstruction and intensional expansion or intensional condensation.
Abstract (in Czech)
Není vzdělávání bez obsahu. Vyučování učení ve školách je vždy zaměřeno "na něco", nikoliv "na vše" či "na cokoliv". Čím vyšší je míra heterogenity, multikulturality a multilingualnosti, tím více je zapotřebí vzdělávací obsah semantizovat. Přitom se zvýrazňuje a přehodnocuje role rozmanitých jazyků ve výuce. V této studii rozvíjíme jazykově senzitivní teorii obsahové transformace. Představujeme koncept operačního isomorfismu a jeho potenciál pro didaktiku, pro výzkum vyučování a učení a pro vzdělávání učitelů. Prostřednictvím případové studie z výuky matematiky ilustrujeme, jak žáci profitují ze semantizačních a instrumentálních praktik, které se ve řídě odehrávají a jak se v těchto procesech realizuje extensionální dekonstrukce a intensionální expanze a kondenzace vzdělávacího obsahu.
Links
GA20-13038S, research and development projectName: Produktivní kultura vyučování a učení
Investor: Czech Science Foundation, On productive culture of teaching and learning
PrintDisplayed: 14/6/2024 05:59