a 2020

Postoje žáků 9. ročníků základní školy k přírodopisu

ŠEVČÍKOVÁ, Kateřina

Základní údaje

Originální název

Postoje žáků 9. ročníků základní školy k přírodopisu

Název česky

Postoje žáků 9. ročníků základní školy k přírodopisu

Název anglicky

Attitudes of 9th grade elementary school students to biology

Autoři

ŠEVČÍKOVÁ, Kateřina

Vydání

4. ročník konference "Trendy v didaktice biologie" - Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2020

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Postoje žáků 9. ročníků ZŠ k přírodopisu

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7603-190-6

Klíčová slova česky

postoj; přírodopis; biologie; škálovaný dotazník; žáci 2. stupně ZŠ

Klíčová slova anglicky

attitude; natural history; biology; scaled questionnaire; pupils of the 2nd grade of elementary school
Změněno: 28. 2. 2023 13:04, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

ORIG EN

V originále

V předkládané studii byl kromě vlivu genderu zjišťován i vliv oblíbeného předmětu a celkový postoj žáků k přírodopisu. Výzkumný vzorek byl tvořen 498 žáky druhého stupně z 16 českých základních škol. Poměr děvčat a chlapců byl přibližně vyrovnaný. Žáků s oblíbeným přírodovědným předmětem bylo 77. Jako výzkumný nástroj byl použit dotazník obsahující 25 škálovaných položek Likertova typu. Použitím faktorové analýzy byly položky rozděleny do 4 dimenzí: Význam přírodopisu a přírodopisné experimenty, Náročnost přírodopisu, Obliba učitele a využívání přírodopisných pomůcek a Zájem o přírodopis a význam pro budoucí život. Na zjištění rozdílů u jednotlivých proměnných byl použit t-test pro nezávislé výběry a posléze Mann-Whitneyho test. Dívky dosahovaly pozitivnějšího postoje k přírodopisu než chlapci. Na závěr jsou navrženy další možnosti směřování výzkumu v této oblasti.

Anglicky

In the presented study, in addition to the influence of gender, the influence of a favorite subject and the overall attitude of pupils to natural history were also ascertained. The research sample consisted of 498 secondary school pupils from 16 Czech primary schools. The ratio of girls to boys was approximately balanced. There were 77 students with a popular science subject. It was used as a research tool questionnaire containing 25 scaled Likert-type items. Using factor analyzes, the items were divided into 4 dimensions: Importance of natural history and natural history experiments, Difficulty of natural history, Popularity of the teacher and the use of natural history aids and Interest in natural history and importance for future life. The t-test for independent samples and then the Mann-Whitney test were used to find out the differences between the individual variables. Girls were more positive about science than boys. Finally, other options for research in this area are suggested.
Zobrazeno: 7. 11. 2024 08:11