Detailed Information on Publication Record
2020
Transformace základních škol po roce 1989 pohledem učitelů
POLOUČEK, Oto and Jiří ZOUNEKBasic information
Original name
Transformace základních škol po roce 1989 pohledem učitelů
Name (in English)
Transformation of primary schools after 1989 from the perspective of teachers
Authors
POLOUČEK, Oto (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
XVIII. mezinárodní setkání historiků a příznivců orální historie, 4. – 6. 6. 2020, Sovinec, 2020
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
60101 History
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/20:00114374
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
post-socialistická transformace; školství; soudobé dějiny; orální historie; učitel
Keywords in English
post-socialist transformation; schooling; contemporary history; oral history; teacher
Tags
Změněno: 7/4/2021 17:29, Mgr. Monika Kellnerová
V originále
Politické a společenské změny po revoluci roku 1989 se odrazily ve všech sférách života společnosti. Nevyhnuly se tudíž ani vzdělávání včetně základních škol. Porevoluční diskuze i trendy přitom korelují s celkovým vývojem v Československu – vyznačují se živelností, spontánností a velkým nadšením, ale i nedůvěrou, absencí zkušeností, a ne vždy systémovou negací všeho minulého. Projekt GAČR „Post-socialistická transformace základních škol – procesy, příběhy, dilemata“ (č. 20-11275S) se snaží zmapovat a zejména pochopit transformaci z pohledu učitelů. V prezentaci bude představen základní metodologický koncept výzkumu a prezentovány první poznatky ze studia dostupných pramenů.
In English
Social and political changes after the 1989 revolution influenced all spheres of life, thus didn’t avoid education including primary schools. Discussions and trends from the early 90s are interconnected with overall development in Czechoslovakia characterized by spontaneity and enthusiasm, but also by distrust, absence of experiences, and denying of all from the communist era. The project funded by the Grant Agency of the Czech Republic “Post-socialist Transformation of Czech Primary Schools – Processes, Stories, Dilemmas” (n. 20-11275S) efforts to process and especially to understand the transformation from the perspective of teachers. In the presentation, the basic methodological concept of research will be introduced and the first results of archive research will be presented.
Links
GA20-11275S, research and development project |
|