POLOUČEK, Oto and Jiří ZOUNEK. Transformace základních škol po roce 1989 pohledem učitelů (Transformation of primary schools after 1989 from the perspective of teachers). In XVIII. mezinárodní setkání historiků a příznivců orální historie, 4. – 6. 6. 2020, Sovinec. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Transformace základních škol po roce 1989 pohledem učitelů
Name (in English) Transformation of primary schools after 1989 from the perspective of teachers
Authors POLOUČEK, Oto (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition XVIII. mezinárodní setkání historiků a příznivců orální historie, 4. – 6. 6. 2020, Sovinec, 2020.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60101 History
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW webová prezentace konference
RIV identification code RIV/00216224:14210/20:00114374
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) post-socialistická transformace; školství; soudobé dějiny; orální historie; učitel
Keywords in English post-socialist transformation; schooling; contemporary history; oral history; teacher
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Monika Kellnerová, učo 430435. Changed: 7/4/2021 17:29.
Abstract
Politické a společenské změny po revoluci roku 1989 se odrazily ve všech sférách života společnosti. Nevyhnuly se tudíž ani vzdělávání včetně základních škol. Porevoluční diskuze i trendy přitom korelují s celkovým vývojem v Československu – vyznačují se živelností, spontánností a velkým nadšením, ale i nedůvěrou, absencí zkušeností, a ne vždy systémovou negací všeho minulého. Projekt GAČR „Post-socialistická transformace základních škol – procesy, příběhy, dilemata“ (č. 20-11275S) se snaží zmapovat a zejména pochopit transformaci z pohledu učitelů. V prezentaci bude představen základní metodologický koncept výzkumu a prezentovány první poznatky ze studia dostupných pramenů.
Abstract (in English)
Social and political changes after the 1989 revolution influenced all spheres of life, thus didn’t avoid education including primary schools. Discussions and trends from the early 90s are interconnected with overall development in Czechoslovakia characterized by spontaneity and enthusiasm, but also by distrust, absence of experiences, and denying of all from the communist era. The project funded by the Grant Agency of the Czech Republic “Post-socialist Transformation of Czech Primary Schools – Processes, Stories, Dilemmas” (n. 20-11275S) efforts to process and especially to understand the transformation from the perspective of teachers. In the presentation, the basic methodological concept of research will be introduced and the first results of archive research will be presented.
Links
GA20-11275S, research and development projectName: Post-socialistická transformace českých základních škol – procesy, příběhy, dilemata
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 6/7/2024 13:49