k 2020

Transformace základních škol po roce 1989 pohledem učitelů

POLOUČEK, Oto and Jiří ZOUNEK

Basic information

Original name

Transformace základních škol po roce 1989 pohledem učitelů

Name (in English)

Transformation of primary schools after 1989 from the perspective of teachers

Authors

POLOUČEK, Oto (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

XVIII. mezinárodní setkání historiků a příznivců orální historie, 4. – 6. 6. 2020, Sovinec, 2020

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

60101 History

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/20:00114374

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

post-socialistická transformace; školství; soudobé dějiny; orální historie; učitel

Keywords in English

post-socialist transformation; schooling; contemporary history; oral history; teacher

Tags

Změněno: 7/4/2021 17:29, Mgr. Monika Kellnerová

Abstract

V originále

Politické a společenské změny po revoluci roku 1989 se odrazily ve všech sférách života společnosti. Nevyhnuly se tudíž ani vzdělávání včetně základních škol. Porevoluční diskuze i trendy přitom korelují s celkovým vývojem v Československu – vyznačují se živelností, spontánností a velkým nadšením, ale i nedůvěrou, absencí zkušeností, a ne vždy systémovou negací všeho minulého. Projekt GAČR „Post-socialistická transformace základních škol – procesy, příběhy, dilemata“ (č. 20-11275S) se snaží zmapovat a zejména pochopit transformaci z pohledu učitelů. V prezentaci bude představen základní metodologický koncept výzkumu a prezentovány první poznatky ze studia dostupných pramenů.

In English

Social and political changes after the 1989 revolution influenced all spheres of life, thus didn’t avoid education including primary schools. Discussions and trends from the early 90s are interconnected with overall development in Czechoslovakia characterized by spontaneity and enthusiasm, but also by distrust, absence of experiences, and denying of all from the communist era. The project funded by the Grant Agency of the Czech Republic “Post-socialist Transformation of Czech Primary Schools – Processes, Stories, Dilemmas” (n. 20-11275S) efforts to process and especially to understand the transformation from the perspective of teachers. In the presentation, the basic methodological concept of research will be introduced and the first results of archive research will be presented.

Links

GA20-11275S, research and development project
Name: Post-socialistická transformace českých základních škol – procesy, příběhy, dilemata
Investor: Czech Science Foundation