Detailed Information on Publication Record
2019
Projevy specifických poruch učení u dítěte s vývojovou dysfázií
UHROVÁ, VeronikaBasic information
Original name
Projevy specifických poruch učení u dítěte s vývojovou dysfázií
Name in Czech
Projevy specifických poruch učení u dítěte s vývojovou dysfázií
Name (in English)
MANIFESTATION OF SPECIFIC LEARNING DISABILITY IN THE PUPIL WITH SPECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT
Authors
UHROVÁ, Veronika
Edition
Listy klinické logopedie, Praha, Asociace klinických logopedů ČR, 2019, 2570-6179
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
vývojová dysfázie; specifické poruchy učení; logopedická terapie; školní věk
Keywords in English
specific language impairment; specific learning disabilities; speech therapy; school-age
Tags
Reviewed
Změněno: 29/8/2024 10:24, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Příspěvek se zabývá problematikou koexistence vývojové dysfázie a specifických poruch učení a jejich projevy u dítěte během jeho vývoje. Zahrnuje teoretické prameny i výzkumná šetření v této oblasti. Byla vybrána případová studie chlapce v mladším školním věku, který dlouhodobě navštěvuje pracoviště klinické logopedie s přetrvávajícími symptomy vývojové dysfázie. Mezi ně patří dysgramatismy, narušení artikulace, zrakoprostorové a jemněmotorické deficity včetně orofaciální dyspraxie. Tyto obtíže se propagují také do specifické poruchy učení - dysgrafie. Přidružují se narušení v sociální oblasti a schopnosti navazovat odpovídající komunikaci.
In English
The article deals with issues of coexistence specific language impairment and specific learning disabilities and their manifestation at the school age. It includes theoretical resources and researches of this issue. Therefore, was selected a case study of young school-age boy who has been visiting clinical speech therapy for a long term with persistent specific language impairment symptoms. It contains disturbed grammar, articulation, visually-spacial and fine-motor skills including orofacial dyspractic. These impairments are associated in specific learning disability – dysgraphy. Social and establish communication skills are disturbed too.