J 2019

Projevy specifických poruch učení u dítěte s vývojovou dysfázií

UHROVÁ, Veronika

Basic information

Original name

Projevy specifických poruch učení u dítěte s vývojovou dysfázií

Name in Czech

Projevy specifických poruch učení u dítěte s vývojovou dysfázií

Name (in English)

MANIFESTATION OF SPECIFIC LEARNING DISABILITY IN THE PUPIL WITH SPECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT

Authors

UHROVÁ, Veronika

Edition

Listy klinické logopedie, Praha, Asociace klinických logopedů ČR, 2019, 2570-6179

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

vývojová dysfázie; specifické poruchy učení; logopedická terapie; školní věk

Keywords in English

specific language impairment; specific learning disabilities; speech therapy; school-age

Tags

Reviewed
Změněno: 29/8/2024 10:24, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá problematikou koexistence vývojové dysfázie a specifických poruch učení a jejich projevy u dítěte během jeho vývoje. Zahrnuje teoretické prameny i výzkumná šetření v této oblasti. Byla vybrána případová studie chlapce v mladším školním věku, který dlouhodobě navštěvuje pracoviště klinické logopedie s přetrvávajícími symptomy vývojové dysfázie. Mezi ně patří dysgramatismy, narušení artikulace, zrakoprostorové a jemněmotorické deficity včetně orofaciální dyspraxie. Tyto obtíže se propagují také do specifické poruchy učení - dysgrafie. Přidružují se narušení v sociální oblasti a schopnosti navazovat odpovídající komunikaci.

In English

The article deals with issues of coexistence specific language impairment and specific learning disabilities and their manifestation at the school age. It includes theoretical resources and researches of this issue. Therefore, was selected a case study of young school-age boy who has been visiting clinical speech therapy for a long term with persistent specific language impairment symptoms. It contains disturbed grammar, articulation, visually-spacial and fine-motor skills including orofacial dyspractic. These impairments are associated in specific learning disability – dysgraphy. Social and establish communication skills are disturbed too.