k 2020

Přístupnost základních škol jako důležité podpůrné opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

VRUBEL, Martin

Basic information

Original name

Přístupnost základních škol jako důležité podpůrné opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Authors

Edition

VIII. Olomoucké speciálněpedagogické dny, 2020

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

inkluzivní vzdělávání; podpůrná opatření; bariéry; přístupnost základních škol

Keywords in English

inclusive education; support measures; barriers; accessibility of primary schools
Změněno: 1/4/2021 13:37, Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek navazuje na širokou odbornou diskusi o připravenosti škol na inkluzivním vzdělávání. Příspěvek se věnuje připravenosti školních budov. Východiskem příspěvku je fakt, že bezbariérovost školních budov je významným 19 podpůrným opatřením definovaným ve vyhlášce č. 27/2016 Sb. Cílem příspěvku je představit analýzu přístupnosti budov českých základních škol, poukázat na nejčastější úpravy, které jsou realizovány a informovat též odbornou veřejnost o nejčastějších chybách, které negativně ovlivňují přístupnost českých škol. Při analýze byla využita metoda terénního mapování. Kritéria hodnocení vychází z vyhlášky č. 398/2009 Sb. a specifických potřeb studentů.

In English

The paper focuses on accessibility of school buildings. The starting point of the paper is the fact that the accessibility of school buildings is an important support measure defined in Decree No. 27/2016 Coll. The aim of the paper is to present an analysis of accessibility Czech primary school buildings. The article informs about the most common adjustments that are implemented and also inform experts about the most common mistakes that negatively affect the accessibility of Czech schools. The method was used in the analysis field mapping. The evaluation criteria are based on Decree No. 398/2009 Coll. and the specific needs of students.

Links

TL02000064, research and development project
Name: Bariéry v inkluzi a jejich překonávání - implementace v prostředí českých základních škol
Investor: Technology Agency of the Czech Republic, BeIN: Tackling Obstacles in the Way of Inclusion - Implementation at Czech primary schools