ŠLAPALOVÁ, Klára and Petr HLAĎO. „Už mě to tam nebavilo“ - absentérství žáků středních odborných škol v kontextu odpoutávání od školy (“I Got Tired of It” - Absenteeism Among Vocational Upper-Secondary School Students in the Context of School Disengagement). Orbis Scholae. Praha: Karolinum, 2020, vol. 14, No 1, p. 81-99. ISSN 1802-4637. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2020.12.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name „Už mě to tam nebavilo“ - absentérství žáků středních odborných škol v kontextu odpoutávání od školy
Name (in English) “I Got Tired of It” - Absenteeism Among Vocational Upper-Secondary School Students in the Context of School Disengagement
Authors ŠLAPALOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petr HLAĎO (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Orbis Scholae, Praha, Karolinum, 2020, 1802-4637.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/20:00116724
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2020.12
Keywords (in Czech) školní absentérství; záškoláctví; školní docházka; žák střední školy
Keywords in English school absenteeism; truancy; school attendance; high school
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D., učo 23221. Changed: 15/4/2021 11:06.
Abstract
Vysoké absence žáků představují závažný problém českého středního odborného školství a celkové počty zameškaných hodin mají v průběhu let vzestupnou tendenci. Cílem předkládané studie je proto odhalit a popsat, jak žáci středních odborných škol a středních odborných učilišť vnímají své absentérství. Na problematiku školního absentérství je nahlíženo optikou žáků, kteří reflektují své zkušenosti s úmyslným zameškáváním školní výuky během odpoutávání se od školy. Kvalitativní data od jedenácti respondentů byla získána prostřednictvím ohniskových skupin a individuálních hloubkových rozhovorů. Z výsledků je patrné, že absentérství je úzce spojeno s postupným odpoutáváním se od školy, představuje rizikový faktor školního neúspěchu a může vyústit v odchod ze školy. Žáci-absentéři se odmítají účastnit školního vyučování zpravidla kvůli svému nezájmu o výuku, nízké atraktivitě učiva či pociťované nudě ve škole. Klíčovou roli v tomto procesu hrají spolužáci a vrstevníci, kteří se ve své nepravidelné školní docházce navzájem ovlivňují a společně si alternativní program namísto školního vyučování volí a plánují. Analýza dat navíc odhalila nejednotnost v pravidlech škol týkajících se školní docházky, v kontrole jejich dodržování a v prevenci před projevy záškoláctví. Z důvodu nedostatečné intervence ze strany školy jsou kritické důsledky absentérství odhaleny až s delším časovým odstupem, kdy lze jen stěží zabránit závažným negativním dopadům na vzdělávací dráhu žáka.
Abstract (in English)
Students’ high absenteeism represents a serious issue in Czech vocational education at the upper-secondary school level, and the overall number of missed lessons keeps rising. The aim of the presented study is to reveal and describe how vocational high school and training high school students perceive their absenteeism. Therefore, school absenteeism is viewed from the students’ perspective while reflecting their own experiences with skipping school intentionally while experiencing school disengagement. The qualitative data obtained from eleven respondents were collected through focus groups and individual in-depth interviews. It is evident from the results that absenteeism is closely connected with gradual school disengagement, represents a risk factor of school failure and can result in school drop-out. Students-absentees refuse to attend classes at school usually due to their lack of interest in the lessons, low attractiveness of the lessons’ content or experiencing boredom at school. Classmates and peers play a key role in the whole process as they influence each other in the means of irregular school attendance, and together they also choose and plan the alternative program substituting school attendance. Furthermore, the data analysis revealed inconsistency related to the schools’ rules on school attendance, monitoring students’ compliance with these rules and prevention of truancy. Due to the lack of intervention by the school, the critical consequences of absenteeism are revealed after a long period of time when it is difficult to avoid negative impacts on the student’s educational path.
Links
MUNI/A/1047/2019, interní kód MUName: Učení v různých kontextech
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 2/10/2024 20:45