PORTEŠOVÁ, Šárka, Michal JABŮREK, Martin TANCOŠ, Edita CHVOJKOVÁ a Simona VÁLKOVÁ. Shoda pedagogické nominace a skupinového testu inteligence při skríningu intelektového nadání – sonda do problematiky. Studia Paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, roč. 25, č. 3, s. 131-151. ISSN 1803-7437. doi:10.5817/SP2020-3-5. 2020.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Shoda pedagogické nominace a skupinového testu inteligence při skríningu intelektového nadání – sonda do problematiky
Název anglicky Agreement Between Teacher Nomination and Group-Administered Intelligence Testing in the Process of Intellectual Giftedness Screening : A Pilot Study
Autoři PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Česká republika, domácí), Michal JABŮREK (203 Česká republika, garant, domácí), Martin TANCOŠ (203 Česká republika, domácí), Edita CHVOJKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Simona VÁLKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Studia Paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2020, 1803-7437.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW článek - open access
Kód RIV RIV/00216224:14230/20:00116747
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2020-3-5
Klíčová slova česky intelektově nadaní žáci; identifikace; učitelé; délka praxe; fluidní inteligence
Klíčová slova anglicky intellectually gifted pupils; identification; teachers; length of experience; fluid intelligence
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 23. 11. 2020 16:50.
Anotace
Cílem studie je provést sondu do procesu skríningu intelektového nadání žáků v běžné základní škole. Předmětem této sondy je srovnat dva typy postupů pro identifikaci potenciálně intelektově nadaných žáků – nominace pedagogů (včetně seřazení žáků dle míry domnělého nadání) a výsledků skupinově administrovaného testu fluidní inteligence (CFT 20-R). Současně byla zhodnocena délka praxe pedagogů jakožto faktoru, který může ovlivňovat souvislost nominace učitele a výsledků inteligenčního testu. Výzkumu se zúčastnilo 6 třídních učitelů vybrané základní školy, kteří posuzovali celkem 106 žáků ze čtvrtých a pátých tříd. Míra shody mezi oběma postupy je spíše nízká a není ovlivněna délkou praxe zapojených pedagogů. Byl však nalezen slabý vztah mezi pořadím vybraných žáků stanoveným pedagogem v rámci nominace a fluidní inteligencí měřenou testem. Tato z jištění a jejich možné příčiny jsou diskutovány společně s doporučeními pro další směřování v rámci identifikace nadaných dětí a s ním souvisejícím vzděláváním pedagogů.
Anotace anglicky
The aim of this pilot study was to describe the process of screening children for intellectual giftedness in a Czech school. The main topic of this study was to compare two procedures for identifying gifted pupils: teacher nomination (including the ranking of children by their assumed level of giftedness) and the results of a groupadministered fluid intelligence test (CFT 20-R). In addition, the length of the teachers' experience was considered as a factor that might influence the relationship between teacher nominations and CFT 20-R results. The sample consisted of 6 form teachers from a selected primary school who evaluated 106 pupils from the 4th and 5th grades. The level of agreement between the two procedures was quite low and was not influenced by the length of experience in our sample of teachers. However, our study found a weak relationship between the teachers' ranking of nominated pupils and the pupils' fluid intelligence as measured by the test. The discussion section of this paper examines these findings and gives possible recommendations for future directions regarding the identification of giftedness and related training of teachers.
Návaznosti
MUNI/A/1137/2019, interní kód MUNázev: Faktory ovlivňující identifikaci a rozvoj mimořádně nadaných žáků
Investor: Masarykova univerzita, Faktory ovlivňující identifikaci a rozvoj mimořádně nadaných žáků, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
2200-5923-1-PB-1.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru Farkašová, B. 27. 10. 2020

Vlastnosti

Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1687401/2200-5923-1-PB-1.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1687401/2200-5923-1-PB-1.pdf
Adresa do Správce
https://is.muni.cz/auth/publication/1687401/2200-5923-1-PB-1.pdf?info
Ze světa do Správce
https://is.muni.cz/publication/1687401/2200-5923-1-PB-1.pdf?info
Vloženo
Út 27. 10. 2020 10:58, Mgr. Blanka Farkašová

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
  • osoba Mgr. Michal Jabůrek, Ph.D., učo 167235
  • osoba doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D., učo 2024
  • osoba Mgr. Edita Chvojka, MSc, učo 439523
  • osoba Mgr. Martin Tancoš, učo 446083
  • osoba Mgr. Simona Válková, učo 477580
  • osoba Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba Mgr. Michal Jabůrek, Ph.D., učo 167235
  • osoba doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D., učo 2024
  • osoba Mgr. Edita Chvojka, MSc, učo 439523
  • osoba Mgr. Martin Tancoš, učo 446083
  • osoba Mgr. Simona Válková, učo 477580
  • osoba Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333
Atributy
 

2200-5923-1-PB-1.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1687401/2200-5923-1-PB-1.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1687401/2200-5923-1-PB-1.pdf
Typ souboru
PDF (application/pdf)
Velikost
381,9 KB
Hash md5
55c6e2e02eb22ed572bc97bf76430ad8
Vloženo
Út 27. 10. 2020 10:58

2200-5923-1-PB-1.txt

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1687401/2200-5923-1-PB-1.txt
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1687401/2200-5923-1-PB-1.txt
Typ souboru
holý text (text/plain)
Velikost
58,9 KB
Hash md5
3de2d8fee8101e722e0943f818c47716
Vloženo
Út 27. 10. 2020 13:06
Vytisknout
Nahlásit neoprávněně vložený soubor Zobrazeno: 29. 3. 2024 12:13