PORTEŠOVÁ, Šárka, Michal JABŮREK, Martin TANCOŠ, Edita CHVOJKOVÁ a Simona VÁLKOVÁ. Shoda pedagogické nominace a skupinového testu inteligence při skríningu intelektového nadání – sonda do problematiky. Studia Paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, roč. 25, č. 3, s. 131-151. ISSN 1803-7437. doi:10.5817/SP2020-3-5. 2020. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1687401, author = {Portešová, Šárka and Jabůrek, Michal and Tancoš, Martin and Chvojková, Edita and Válková, Simona}, article_location = {Brno}, article_number = {3}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/SP2020-3-5}, keywords = {intellectually gifted pupils; identification; teachers; length of experience; fluid intelligence}, language = {cze}, issn = {1803-7437}, journal = {Studia Paedagogica}, title = {Shoda pedagogické nominace a skupinového testu inteligence při skríningu intelektového nadání – sonda do problematiky}, url = {https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/2200/2133}, volume = {25}, year = {2020} }
TY - JOUR ID - 1687401 AU - Portešová, Šárka - Jabůrek, Michal - Tancoš, Martin - Chvojková, Edita - Válková, Simona PY - 2020 TI - Shoda pedagogické nominace a skupinového testu inteligence při skríningu intelektového nadání – sonda do problematiky JF - Studia Paedagogica VL - 25 IS - 3 SP - 131-151 EP - 131-151 PB - Masarykova univerzita SN - 18037437 KW - intellectually gifted pupils KW - identification KW - teachers KW - length of experience KW - fluid intelligence UR - https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/2200/2133 L2 - https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/2200/2133 N2 - Cílem studie je provést sondu do procesu skríningu intelektového nadání žáků v běžné základní škole. Předmětem této sondy je srovnat dva typy postupů pro identifikaci potenciálně intelektově nadaných žáků – nominace pedagogů (včetně seřazení žáků dle míry domnělého nadání) a výsledků skupinově administrovaného testu fluidní inteligence (CFT 20-R). Současně byla zhodnocena délka praxe pedagogů jakožto faktoru, který může ovlivňovat souvislost nominace učitele a výsledků inteligenčního testu. Výzkumu se zúčastnilo 6 třídních učitelů vybrané základní školy, kteří posuzovali celkem 106 žáků ze čtvrtých a pátých tříd. Míra shody mezi oběma postupy je spíše nízká a není ovlivněna délkou praxe zapojených pedagogů. Byl však nalezen slabý vztah mezi pořadím vybraných žáků stanoveným pedagogem v rámci nominace a fluidní inteligencí měřenou testem. Tato z jištění a jejich možné příčiny jsou diskutovány společně s doporučeními pro další směřování v rámci identifikace nadaných dětí a s ním souvisejícím vzděláváním pedagogů. ER -
PORTEŠOVÁ, Šárka, Michal JABŮREK, Martin TANCOŠ, Edita CHVOJKOVÁ a Simona VÁLKOVÁ. Shoda pedagogické nominace a skupinového testu inteligence při skríningu intelektového nadání – sonda do problematiky. \textit{Studia Paedagogica}. Brno: Masarykova univerzita, roč.~25, č.~3, s.~131-151. ISSN~1803-7437. doi:10.5817/SP2020-3-5. 2020.
|