ŠVAŘÍČEK, Roman, Jana STRAKOVÁ, Cyril BROM, David GREGER, Tereza HANNEMANN and Jiří LUKAVSKÝ. Spolupráce rodiny a školy v době uzavřených základních škol (Cooperation Between Family and School During the Shutdown of Primary Schools). Studia paedagogica. 2020, vol. 25, No 3, p. 9-41. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2020-3-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Spolupráce rodiny a školy v době uzavřených základních škol
Name (in English) Cooperation Between Family and School During the Shutdown of Primary Schools
Authors ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jana STRAKOVÁ (203 Czech Republic), Cyril BROM (203 Czech Republic), David GREGER (203 Czech Republic), Tereza HANNEMANN and Jiří LUKAVSKÝ.
Edition Studia paedagogica, 2020, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Full text
RIV identification code RIV/00216224:14210/20:00116754
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2020-3-1
Keywords in English home education; home–school cooperation; parental involvement in education; online education; COVID-19
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Roman Švaříček, Ph.D., učo 12302. Changed: 23/11/2020 10:45.
Abstract
Článek na základě kvantitativní a kvalitativní analýz y odpovědí 9810 rodičů zkoumá vnímání vzdělávání v domácím prostředí z pohledu rodičů v době uzavřených základních škol z důvodu pandemie COVID-19. Cílem empirického šetření bylo odpovědět na otázky, jaké bariéry ve vzdělávání doma v době uzavřených základních škol rodiče identifikují, jaká řešení by uvítali, ale také jaký je vztah mezi rodinou a školou v situaci vzdělávání doma. Analyzovaná data pocházejí z výzkumu Vzdělávání doma, který byl uskutečněn v dubnu 2020 za podpory České televize. Výsledky výzkumu ukazují, že existuje zásadní rozdíl mezi rodiči prvostupňových a druhostupňových žáků, kteří jednak vnímají odlišné bariéry a jednak jmenují jiná řešení nastalé situace. Význam výsledků tkví v tom, že nejenom upozorňují na bariéry ve spolupráci mezi rodinou a školou, ale naznačují i možná řešení problémů, které přinesla neočekávaná situace.
Abstract (in English)
Based on a quantitative and qualitative analysis of the responses of 9,810 parents, this paper examines the perceptions of home education during the COVID-19 lockdown from the parents' point of view. The aim of the empirical survey was to answer questions about what barriers parents identify to home education from shutdown primary schools, what solutions they would welcome, and what the relationship between family and school during the situation of education at home is. The analyzed data come from a survey called Home Education that was conducted in April 2020 with the support of Czech Television. The results of the survey show that there was a fundamental difference between parents of primary and secondary students as they perceived different barriers and also named different solutions to the situation. The significance of the results lies in the fact that they not only point out the barriers to cooperation between the family and the school but also sug gest possible solutions to the problems brought about by unexpected situations.
PrintDisplayed: 22/5/2024 11:38