J 2020

Citační etika v pedagogickém výzkumu : k vynucování citací a zakládání citačních kartelů

KNECHT, Petr and František TŮMA

Basic information

Original name

Citační etika v pedagogickém výzkumu : k vynucování citací a zakládání citačních kartelů

Name in Czech

Citační etika v pedagogickém výzkumu : k vynucování citací a zakládání citačních kartelů

Name (in English)

Citation ethics in educational research : On coercing citations and establishing citation cartels

Authors

KNECHT, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and František TŮMA (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Studia paedagogica, Masarykova univerzita, 2020, 1803-7437

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/20:00116760

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

vědecká etika; publikační etika; sporné vědecké postupy; citace; vynucené citace; citační bratrstva; citační kartely

Keywords in English

ethics of science; publication ethics; questionable research practices; citations; coercive citations; citation cartels

Tags

Reviewed
Změněno: 24/1/2021 20:47, Mgr. Jana Pelclová, Ph.D.

Abstract

V originále

Ačkoli počty citací jsou považovány zejména za indikátory reputace a přínosnosti vědců v akademické komunitě, mohou nabývat také určité ekonomické hodnoty. Tento ekonomizující přístup je možné pozorovat také v Česku, což s sebou přináší snahu některých vědců získávat citace eticky spornými z působy. Cílem studie tedy je podrobněji pojednat o problematice citování. Vybrané ukázky, které vycházejí z vlastní akademické zkušenosti a pozorování obou autorů, dokumentují, jak akademici vynucují citace a zakládají citační kartely. Z pohledu Mertonova vědeckého étosu tyto praktiky vedou k rozkladu nezaujatosti, transparentnosti a kritického přístupu ve vědě. V závěru uvádíme vybraná doporučení pro eticky správné citování.

In English

Although numbers of citations are considered to be indicators of a researcher's reputation and contributions in academia, citations can also be assigned a certain economic value. This economic approach can be observed in Czechia, too, which motivates some researchers to gain citations using ethically problematic methods. Therefore, the aim of this study is to discuss issues related to citations. Selected excerpts, which originate from the authors' academic experience and observations, document how researchers coerce citations and establish citation cartels. Viewed from the perspective of Merton's scientific ethos, these practices undermine openmindedness, transparency, and a critical approach in research. We present some recommendations for ethically correct citations in the conclusion of this paper.

Files attached